Briti. Nesmierne zvláštny národ. Práve ich automobilky stáli pri zrode mnohých kategórií. Dali svetu Rolls Royce, nádherné kupé Aston Martin a britskú eleganciu vždy reprezentoval Jaguar. Bez ohľadu na to, či to bol reprezentatívny sedan, alebo športové kupé. Jedno bolo isté – auto bolo vždy krásne. A práve krása je vlastnosť, ktorá z našich ciest pomaly, ale isto mizne. Prakticky všetky aspekty globalizácie bojujú proti spomínanej kráse a individualite. Nájdu sa však odporcovia. Našťastie. Už dávno som nesadal do testovacieho auta s takým pôžitkom, už dávno som sa na auto nepozeral s toľkou rozkošou ako na testovaný kus.

 

Jaguar XK, čiže kupé:

Aké krásne a elegantné zároveň! Svoju silu a nadvládu nedáva najavo brutalitou, ale presne naopak. Dizajn karosérie vyučuje estetiku. Dlhá predná kapota je presne to, čo každé auto potrebuje. To je tajomstvo večnej elegancie. Jaguar nezabudol na históriu. Karoséria komunikuje s pozorovateľom presne podľa scenára vystrihnutého z biblie automobilového klasicizmu. Ako inak možno označiť nádherné výduchy na bokoch blatníka či oválnu masku chladiča s logom automobilky? Ako inak opísať intímne malé bočné dvere a nádherne klesajúcu líniu strechy? Nádherná bočná línia vzdáva hold britskej škole dizajnu. Rozšírenie zadnej časti prezentuje XK celkom prirodzene, až nenápadne. Svalnaté zadné blatníky a jemne stúpajúce obrysy zadnej časti sú ukryté za nevinne čistý kabát.

 

 

Ikona, čiže originál:

Stačí, ak sa raz pozriete. Praotca, legendárny E-type, v ňom objavíte prakticky okamžite. Jaguar XK je socha, na ktorú sa môžete pokojne pozerať bez toho, aby ste vnímali čas. Schopnosť obdivovať auto hraničí až s obsesiou. Ladné črty zadných skupinových svetiel objíma intímne malý spojler a chrómovaná lišta s jednoznačným nápisom – Jaguar. Tradicionalisti ešte pridajú pohľad na dvojicu koncoviek výfuku a typické zadné okno tretích dverí. Jaguar XK je skrátka čertovsky krásne auto. Devätnásťpalcové disky kolies obuté do nízkoprofilových pneumatík už iba dotvárajú obraz scenérie krásneho kupé. Obraz dokonalosti narúša iba mimoriadne dlhá výsuvná teleskopická anténa. Je indíciou konzervativizmu výrobcu a niekedy aj milého pridŕžania sa nepraktických detailov.

 

 

Koža, drevo a chróm, čiže elegancia:

Elementárne materiály sveta výnimočnosti. A treba podotknúť, že to boli práve Briti, ktorí obdarili svet prvkami elegancie. Práve prírodné materiály vytvárajú bezbariérovú symbiózu techniky a bežného sveta. Cieľom je pohodlie, prostriedkom je vkus a výsledkom je luxus. Každý prvok interiéru má švih. Prístrojová doska je uhladená. Retrociachovanie tachometra siaha po hranicu dvestosedemdesiat kilometrov za hodinu, kryt prístrojov je obšitý kožou, podobne ako celá palubná doska. To je zároveň dôvod odstupu Jaguara od zvyšnej konkurencie. Perforované hliníkové lišty pomáhajú preniknúť do interiéru moderným technológiám. Dotykový displej v stredovej konzole umožňuje ovládať prakticky všetko. Autorádio, klimatizáciu a zároveň poskytuje komunikačnú plochu na mapy navigácie. Aj konvenčné ovládanie klimatizácie si našlo svoje miesto v spodnej časti stredovej konzoly.

 

 

Interpretácia tvaru „J“:

Počiatočné písmeno názvu automobilky už tradične používa automatická prevodovka ako svoju kulisu pre dráhu voliča automatickej prevodovky. Detail, ktorý je najdôležitejším prvkom stredovej konzoly… Nie! Tým najdôležitejším detailom stredového tunela je tlačidlo START/STOP. Jeho zatlačenie oživuje nádhernú sochu, ktorá vzápätí začne dýchať prostredníctvom ôsmich valcov. Vodič uchopí multifunkčný volant s nie práve najšťastnejšie riešenými ovládačmi, no s ideálnym priemerom aj hrúbkou. Pohodlie automatickej prevodovky zvyšujú páčky manuálneho radenia rýchlostí pod volantom.Rýchlosť ich radenia vás spoľahlivo prenesie do pocitového teritória formulových jazdcov.

 

 

Vidlicová filozofia Gran Turismo:

Takmer zabudnutú skratku oživuje Jaguar XK 4,2 pri každom naštartovaní. Nádherný zvuk výfuku je sprievodným javom každej akcelerácie. Stokilometrovú rýchlosť dosiahne XK v priebehu šiestich sekúnd a akceleráciu zastavuje elektronika presne pri méte dvestopäťdesiat kilometrov za hodinu. Viac ako maximálna rýchlosť však fascinuje už spomínaný barytónový zvuk výfuku. Je jednoducho fascinujúci a vyráža dych aj ostrieľanému motoristovi. Jednoducho taký, aký by mal byť zvuk každého osemvalca. Najmä pri zrýchlení z nižších rýchlostí naháňa na chrbát posádky zimomriavky. A to aj napriek mimoriadne pohodlným sedadlám. Tie majú ideálne rozmery a pohodové retročalúnenie. Navyše v ostrých zákrutách vás aj podržia.

 

 

Podvozok, ktorý si pýta zákruty:

Klasické usporiadanie pohonu milujem. Motor vpredu, pohon vzadu. To je filozofia, povinnosť každého výrobcu automobilov, ktorý chce hrať prvú ligu. Dôkaz výnimočnosti a indícia ideálnych jazdných vlastností. A Jaguar XK ich rozhodne má. Nepoznám lepšie vyladené a manévrovateľné auto na samej hranici jeho možností. Samozrejme, s vypnutým trakčným systémom. Ak zbožňujete drifting, budete zbožňovať aj Jaguar XK. Samosvorný diferenciál zadnej nápravy prikáže obom zadným kolesám, čo majú robiť. Vy budete diktovať kontru volantom a pravou nohou pridávať plyn. Len čo uvoľníte pedál akcelerátora, pochopíte tajomstvo skratky GT. Jaguar XK si oblečie príjemnú tvár nádherného zvodcu, ktorého úlohou je dôstojne rolovať krížom cez nočné mesto. Pravé GT zvláda s prehľadom viacero úloh. Z pretekárskeho okruhu môžete kedykoľvek zamieriť do mesta. Pruženie aj celý podvozok je vyladený presne tak, aby poskytol to najlepšie z oboch svetov. A to je už umenie, ktoré zvláda iba máloktorá automobilka.

 

 

Džentlmen:

Dizajn Jaguara XK nie je iba elegantný, ale zároveň premyslený do detailov. Jaguar XK totiž myslí na všetkých. Pozorovateľov poteší estetikou, vodiča dynamikou, no ukrýva ešte jedno tajomstvo. V prípade kolízie s chodcom je schopný podvihnúť kapotu a stlmiť tak náraz hlavy a hrudníka na ňu. A keďže je z hliníka, jej mäkkosť pôsobí podobne ako airbag. Tlmí, spomaľuje, ochraňuje. Aj tento prvok uviedol do života Jaguar ako prvý. Opäť dôkaz britského postoja k automobilom.

 

 

Exkluzivita všedných dní:

To sa nedá pochopiť, to treba zažiť. Spolužitie s krásnym automobilom bez kompromisov. Jaguar vás nenúti k akrobatickým výkonom pri nastupovaní, jednoducho nastaví príjemne exkluzívny formát kupé. Tretie dvere umožňujú bezproblémový prístup do batožinového priestoru, ktorý zhltne hoci aj dva golfové vaky. A to je dnes v danej triede podmienka úspechu. Jednoducho potvrdenie exkluzivity výrobcu, prejav úspešnosti jeho majiteľa a svedectvo postoja k príťažlivosti.

 

 

Reprezentácia ako jedna z prirodzených úloh:

Doménou Jaguara ostáva výnimočnosť. Práve ona zabezpečuje každému modelu osobité postavenie na cestách. Vyjadruje nielen postoj majiteľa, no navyše mu poskytne presne to, čo karoséria sľubuje. Maximálny výkon motora na úrovni tristo koní je samozrejmosť a zvuk výfuku je dôkazom živej komunikácie medzi autom a jeho okolím. A krása? Tá je predsa potvrdením postoja majiteľa k veciam, ktoré vlastní. Ozaj, rozmýšľali ste už nad vianočnými darčekmi? Jaguar XK 4,2 V8 by sa určite vynímal…

 

Facebook Comments