Napriek nedostatkom predbiehacích manévrov a takmer stopercentnej istote, že preteky sa rozhodnú v boxoch, boli výsledky nanajvýš zaujímavé. A je to tak dobre, ale aj zle. Diváci skutočne nemajú ozajstný dôvod sledovať F1, pretože nedochádza k vzrušujúcim predbiehaniam, tobôž nie k „vzrušujúcim“ haváriám. Lebo to je presne to, čo chcú ľudia vidieť. Od čias Kolosea. Formula 1 je moderný šport moderných gladiátorov či rytierov na najrýchlejších vozidlách, aké kedy človek skrotil. Po odchode Michaela Schumachera prišiel čas mladej generácie. Keď Fernando Alonso podpisoval pred dvoma rokmi zmluvu s McLarenom, netušil, ako spolupráca so slávnym tímom dopadne. Ak by mu dali na výber Pedra de la Rosu alebo Lewisa Hamiltona, s pokojom na duši by dal šancu hociktorému z nich. Veď on je svetový šampión amíľnik pre ostatných pretekárov. Alonso ani len netušil, že mladý šampión juniorskej série GP2 – akýsi Lewis Hamilton, mu v osudnú sezónu 2007 zlomí krk. Španielovo pôsobenie v legendárnom McLarene od začiatku poznačila slabá spätná väzba zo strany britského tímu. Dvojnásobný majster sveta rýchlo pochopil, že sa niečo deje. Hoci neskúsený nováčik Hamilton nemal na úvod nijaké vyššie ambície, zo strany krajanov získal podporu, akú Alonso nikdy nedostal. Briti sú hrdý národ, ktorý verí len sebe. Miláčik tímu Hamilton mal zrazu pred sebou sezónu snov, na ktorej konci bolo sladko-trpké finále.

Nováčik vypálil Alonsovi rybník:

Lewisa sme s obľubou sledovali už v jeho premiérovej (a jedinej) sezóne GP2. Už od začiatku bol evidentne najrýchlejší a minimálne o triedu lepší, než hocikto iný. Akoby trať poslúchala viac jeho auto, než všetkých ostatných. Predbiehal na miestach, kde to azda ani nebolo možné, a zo všetkých si doslova robil dobrý deň. Keď po dlhom váhaní McLaren oznámil, že Hamilton dostane šancu vedľa Fernanda Alonsa, všetci verili, že sa pri majstrovi sveta rýchlo všetkému priučí. Bolo príjemné vidieť ho na stupni víťazov už v prvej Veľkej cene Austrálie a ešte príjemnejšie na nasledujúcich Veľkých cenách, kde zopakoval svoje pódiové umiestnenia. Od začiatku bolo jasné, že ide o výnimočný talent, ktorý určite zaplní medzeru po velikánovi Schumacherovi. Lenže už po piatej Veľkej cene stál na čele priebežného poradia šampionátu a vydržal tam až do posledných pretekov.

Kde sa dvaja bijú:

Sezóna napokon nepadla do lona hviezde roka 2007, ale dlhoročnému „čakateľovi“ – dvojnásobnému vicemajstrovi Kimimu Räikkönenovi. Ten po piatich rokoch opustil nespoľahlivý McLaren, aby našiel úspech v červenom Ferrari. Určite to nie je Schumacher. Aspoň čo sa emócií týka. Kimiho nerozladí ani zisk majstrovského titulu, tobôž nie nejaké víťazstvo či skutočnosť, že je súčasťou legendárneho Ferrari. Nemýľme sa, Kimiho baví vyhrávať. Formula 1 je preňho celý život. Lenže okrem pretekania ho zaujíma len neviazaná zábava a alkohol. Charizma v podobe veľkého Schumiho sa vo Ferrari nekoná. Ani tímový kolega Felipe Massa na tom nie je oveľa lepšie. Ak nevyhrá, tvári sa ako najukrivdenejší človek na svete. A to nie je športové správanie. Nepotešila ho ani posledná Veľká cena, kde musel z Pole Position napokon pred seba pustiť „nováčika v tíme“, aby ten vyhral titul pre Ferrari. Nemyslím si, že Kimi a Felipe sú najlepší kamaráti…

Špionáž, aféra, sabotáž?

Ferrari je majstrovský tím, ale v súčasnosti vari najkontroverznejší. Nikdy nebolo tajomstvo, že Medzinárodná automobilová federácia (FIA) je úzko spojená s Ferrari, bez ktorého by tento šport neexistoval. Principál Ferrari Jean Todt doviedol Talianov k najväčším úspechom, aké kedy zaznamenali. Lenže tento rok malý Francúz prelial pohár trpezlivosti vedenia Fiatu. Iste to nikto nikdy nedokáže, ale ľudia z F1 sa nemôžu zbaviť pocitu, že Jean Todt spolu s prezidentom FIA Maxom Mosleym boli hlavnými aktérmi aféry roka – aféry s príznačným označením „Stepneygate“. Stručne – dlhoročný tímový koordinátor Ferrari Nigel Stepney vyjadril koncom roka 2006 pre britský časopis svoju nespokojnosť v tíme a svoje vyššie ambície, ktoré môžu siahať za hranice červeného tímu. Hneď sa dostal do nemilosti celého vedenia vrátane Jeana Todta. Stará známa vec: Kto ide proti mýtu Ferrari, ide proti celému Taliansku. A tak sa začal Stepney obzerať po iných možnostiach. Spolu s blízkym priateľom – šéfdizajnérom McLarenu Mikom Coughlanom – vymysleli plán, ako osloviť Hondu. Coughlan sa dodnes nevysvetleným spôsobom dostal k tajným technickým kresbám minuloročného Ferrari. Obaja oslovili šéfa stajne Honda Nicka Frya so žiadosťou o miesto v jeho tíme. Fry odmietol. Zvesť odcudzenia materiálov sa dostala na svetlo a v tom momente šéf McLarenu svojho šéfdizajnéra vyhodil. Stepney v tom čase už pre Ferrari nepracoval, okrem krádeže oných dokumentov ho Ferrari obvinilo aj zo sabotáže áut na Veľkej cene Monaka. Stepneyho začali ohrozovať neznámi ľudia a ten sa rozhodol jednak opustiť Taliansko a jednak napísať knihu o tom, čo vie. Vydavateľ však na poslednú chvíľu z neznámych príčin od vydania odstúpil. Stepney sa obhajuje, že za nič v podstate nemôže a jeho vina/ nevina bude len ťažko dokázateľná. Lenže Ferrari aj FIA majú svoje spôsoby, ako presadiť svoju pravdu.

Zákulisné ťahy:

Dôverčiví novinári aj verejnosť možno doteraz veria, že McLaren ukradol materiály, ktoré použil vo svoj prospech. Vymyslela sa aféra, ktorej cieľom bolo zlikvidovať McLaren a posunúť Ferrari jednoznačný titul. No a zároveň ich zdiskreditovať, keďže Todt pochopil, ktorá hodina preňho vo Ferrari bije… McLaren zazmätkoval a nepriznal ihneď niektoré nevýznamné fakty. Lenže FIA ich odsúdila za niečo, čo im nikdy nedokázali! Za úmyselnú krádež a zneužitie dokumentov iného tímu… Pokuta sto miliónov dolárov, mínus poplatky za televízne práva a diskvalifikácia tímu v sezóne 2007. Len málokto verí tomu, že McLaren skutočne vedel o dokumentoch a použil ich. Je to nepravdepodobné. Ďalší olej do ohňa prilial aj nespokojný a urazený Fernando Alonso. Pred Veľkou cenou Maďarska mal horlivú hádku so šéfom Ronom Dennisom. Údajne mu vykričal, že má e-maily, ktoré by FIA mohli zaujímať, ak nepotvrdí jeho status čísla jeden v tíme. Dennis nič nenechal na náhodu a ihneď zavolal Maxovi Mosleymu, hoci sa s ním už dávno vôbec nemá v láske. Mosley ho síce ubezpečil, ale hneď, ako zložil telefón, začal si mädliť ruky. Alonso mu padol náramne vhod! A aj keď spomínané e-maily s Pedrom de la Rosom, testovacím jazdcom McLarenu, vlastne nič nepotvrdili, FIA ich zneužila. A odprezentovala to tak, aby si získala dôveru väčšiny nezaujatej verejnosti. V tom bol Mosley, inak pre zaujímavosť syn niekdajšieho šéfa fašistov vo Veľkej Británii – Oswalda Mosleyho, vždy dobrý.

Jean to už vážne prehnal…

Po poslednej Veľkej cene v Brazílii vedela veľmi úzka skupina novinárov, že Ferrari plánuje v dohľadnom čase vymeniť Jeana Todta. Jeho žabomyšie vojny iste nepotešili ani vedenie Fiatu, čo sú majiteľa Ferrari, a určite ani Mercedes-Benz, ktorý je väčšinovým majiteľom McLarenu. Takéto veľké spoločnosti riešia tieto nezmysly potichu a peniazmi, nie aférami. Todt, spolu so synom Nicolasom, ešte stačil podpísať zmluvu s ich protežantom Felipem Massom na ďalších pár rokov. Ak by s ním aj Ferrari zmluvu rozviazalo, čo môžu, lebo v zmluve je vraj klauzula, že Felipe zostane v tíme, len ak tam bude Todt, musia ho finančne odškodniť – a teda aj Todtovcov.

Veľké hry, veľké peniaze:

V tejto chvíli by už mali byť známe výsledky špionážnej aféry tímu Renault F1. Flavio Briatore, „Fico formuly 1“, čiže najznámejší populista v tomto športe, vehementne trval na tvrdej penalizácii McLarenu, ktorému vlastne nikto nič nedokázal. Dnes akosi mlčí, pretože jeho tím musel otvorene priznať, že mal vo svojich počítačoch materiály tímu McLaren. V podstate je táto aféra oveľa vážnejšia ako prípad McLarenu. Ak FIA rozhodne priaznivejšie než v predchádzajúcom prípade, spraví si ešte väčšiu hanbu než predtým. Alonso údajne zatiaľ čaká, ako Renault z celej kauzy vyjde, pretože je to v tejto chvíli jeho najpravdepodobnejší budúci domov. Šéf Renaultu Carlos Ghosn chce, aby podpísal na tri roky. Fernando po uplynulej sezóne iba na rok. A pritom sa pošuškáva aj o jeho prechode do Ferrari v roku 2009, čomu chce Renault zabrániť. Lenže všetky tieto informácie šíria vášnivé španielske médiá. Alonso si v minulej sezóne pokazil imidž slušného a férového chlapca. Napriek všetkému je stále horúcim artiklom, o ktorý by sa pobila väčšina tímov. Nie je jasné, za akých podmienok McLaren prepustil Alonsa, ale určite si stanovili podmienky, ktoré boli viac v ich prospech. Alonso mal zmluvu na ďalšie dva roky.

Ako bude o rok?

Tímy už teraz v Španielsku testujú monoposty s jednotnou kontrolnou jednotkou a bez trakčnej kontroly a iných elektronických pomôcok. Dokonca aj Michael Schumacher mal možnosť odskúšať si „nový“ druh monopostov. Je jedným z mála, kto si ešte pamätá autá bez trakčnej kontroly. Nie je však z toho nadšený a tvrdí, že dnešné autá sú bez týchto pomôcok horšie na šoférovanie. Dnešné vidlicové osemvalcové motory s objemom dva celé štyri desatiny litra totiž dodávajú výkon úplne inak, než staré desaťvalce. Nespokojní sú viacerí piloti, lenže podmienky majú rovnaké a pre divákov bude väčšia zábava sledovať, ako sa šmýkajú a pretáčajú kolesá na štarte. Tímy chcú v roku 2009 návrat na úplne hladké pneumatiky bez dezénu, a tak im na jedných z prvých zimných testov dodali pneumatikári z Bridgestone práve takéto gumy. Rok 2008 bude opäť napínavý aj vďaka zrušeniu elektronických pomôcok a vlastne rovnakým motorom ako minulý rok. Platí totiž pravidlo o „zmrazení“ vývoja motorov. Kam sa to tá kráľovná motošportu uberá?

Staronoví rivali:

Kimi Räikkönen aj Lewis Hamilton budú v novej sezóne opäť hlavnými favoritmi. Obaja absolvujú druhý rok v ich „nových“ tímoch. Zdá sa, že im do toho nebude „kecať“ ani Alonso, ani Massa. Či chceme, alebo nie, Hamiltona pripravil o titul vlastne McLaren. Vlastne to, čo donútilo Räikkönena k odchodu k Ferrari. Z nepochopiteľných dôvodov ho najprv nechali v Číne na zničených intermediálnych pneumatikách, s ktorými sa už vlastnou „silou“ dostal tesne pred nájazdom do boxov na štrk, odkiaľ nebolo späť návratu na trať… Tam prišiel o rozhodujúce majstrovské body. V Brazílii síce zle odštartoval, lenže problém s prevodovkou bol podľa všetkého problémom McLarenu, a nie jeho nešikovnosti. Také bolo aj oficiálne stanovisko tímu – problémy s hydraulikou. Objavili sa aj špekulácie, že vraj spanikáril, keď omylom stlačil štartovaciu sekvenciu, čím „resetoval“ celé auto… Tak to v priamom prenose vyzeralo. Ale kto vie, ako to bolo naozaj! Ak by ho McLaren nestiahol ešte raz do boxov, možno by získal tie dva body, ktoré k titulu potreboval. Lenže keby bolo keby… Veď aj o tom sú majstrovstvá sveta formuly 1. To, že napokon vyhral „ten tretí“, je len geniálna vlastnosť života. A tak dúfame, že aj keď sa predbiehanie monopostov budúci rok nezlepší, čakajú nás vari napínavejšie výsledky a rozhodnutia na trati a nie na neobjektívnych súdoch Medzinárodnej automobilovej federácie.

Facebook Comments