To, čo sa v roku 1903 začalo ako manufaktúrna výroba si dnes užíva kultový status medzi majiteľmi. Motorky Harley-Davidson sú pre svojich majiteľov šperky. Ich vlastné. Na tvorbe motorky sa totiž jej budúci majiteľ môže podieľať prakticky od počiatku. Ak by ste sa ponorili do histórie motoriek Harley-Davidson objavíte množstvo odkazov na úpravy samotných motocyklov i postupnú inkarnáciu na kultový objekt pre svojho majiteľa. Už v počas prvej a druhej svetovej vojny sa v továrni Harley-Davidson upravovali motorky podľa požiadaviek armády, najmä vojakov. Dnes to síce bude znieť netradične ale v zozname príplatkového vybavenia motorky figurovalo guľometné hniezdo, či puzdro na pušku. Na konci druhej svetovej vojny bola už značka Harley-Davidson globálne známa…
Sláva vďaka rebelom
Boli to práve povojnové roky a vyjadrenie odporu, ktoré vyústilo k masívny úpravám motoriek Harley-Davidson. A ak si myslíte že logo orla na nádržiach motocyklov vzniklo práve v tomto období, mýlite sa. Ikonické logo totiž vzniklo už v roku 1910, podobne ako aj ostatné rozpoznávacie prvky. Kvapkovitá nádrž vznikla v roku 1925, aby sa v roku 1948 objavila aj nádrž v tvare arašidového orecha. Možno to bude znieť smiešne, no aj takéto detaily dokázali odlíšiť motorku Harley-Davidson od ostatných.
Úpravy v povojnových rokoch sa sústredili na odľahčovanie motorky odstraňovaním jednotlivých častí motorky ako napríklad blatníky, predné brzdy. Častou úpravou bolo aj skracovanie zadného nárazníka, po anglicky bobbing. Odtiaľ pochádza aj označenie Bobber. Mnohé z úprav sa neskôr uplatnili aj na sériových motocykloch. Vzájomná prepojenosť výrobcu a majiteľov sa zachovala dodnes…
Easy rider
Synonymom slobody sa stal legendárny dvojvalec s nezameniteľným zvukom, ako aj extrémne predĺžená predná vidlica sa stali neodmysliteľnými symbolmi slobody a rastúcej ekonomiky. Dokonca natoľko že sa móda upravených motoriek prepracovala do Hollywoodu, vo forme kultovej snímky Easy rider s Dennisom Hopperom a Peterom Fondom v hlavnej úlohe. Harley-Davidson tak poznamenal jednu celú generáciu stal sa ikonou štýlu, do sveta zaviedol Art Decio v podobe malieb majiteľov na ich motorky a naznačil trend úprav a dolaďovania motoriek do absolútnych detailov. Nájsť dve identické motorky Harley Davidson je prakticky nemožné a v regáloch výbavy nájdete úplne všetko, dokonca aj to, na čo ste v rámci svoje fantázie ani nemysleli. Práve zimné obdobie je ideálnym na myšlienky o úpravách vašej motorky. Vášho šperku…
HOG- Harley Owners Group
Vlastniť motorku Harley-Davidson automaticky znamená členstvo v rodine priaznivcov a entuziastov, ktorí milujú jazdu na motorke. Od roku 1983 fabrika H.D. sponzoruje kluby a aktívne s nimi komunikuje, dnes už kluby majiteľov registrujú milión členov a viac ako tisíc jednotiek. Svoj klub majú aj slovenskí priaznivci Harley-Davidson.
1936 Harley EL Knucklehead
Dizajnérska ikona, ktorej tvary charakterizujú dodnes väčšinu modelov Harley-Davidson. Vyrobená v roku 1936 mala všetky prvky, ktoré nájdeme na motorkách H.D. aj dnes. Prístroje na vrchu palivovej nádrže, kvapkovitá nádrž, lisovaný kryt výfuku, vzduchom chladený dvojvalec a sedlo, ktoré si dodnes môžete objednať v rámci úprav.
Možnosti fabrických úprav
Výber je nesmierne široký. Najprv si vyberiete model, následne farbu, matnú prípadne lesklú. Zvolíte si motív na nádrž, ktorý je maľovaný ručne, čiže dostanete originál. Môžete si zvoliť tvar riadidiel, podľa vašej preferovanej pozície, prednú vidlicu, sedlo, meniť môžete aj nádrž, polohu spätných zrkadiel, tvar a dĺžku výfuku, jeho prevedenie, disky kolies, farbu výpletu a to sme zrejme iba v polovici výkladu, katalóg možných úprav má totiž viac ako tisíc strán. A pri kúpe svojho šperku sa vôbec nemusíte tváriť snobsky…
Autor: Majo Bóna
Foto: Harley Davidson