Vodiči milujú sedany. Najmä ak sú široké, nízke a atraktívne. Citroën konečne zahodil supernudný dizajn predchádzajúcej generácie a vymenil ho za jednoznačný diktát dynamiky. Niet sa čo čudovať, ak chce uspieť v nemeckej konkurencii, musí si adoptovať niektoré povahové črty kedysi úhlavného nepriateľa.
Individualizmus ostáva, temperament sa pridáva:
Vďakabohu, tak to má byť. Odkaz slávnej bohyne interpretujú na karosérii mnohé detaily. Bohatá aplikácia chrómu jasne naznačuje, že absenciou imidžu nový C5 rozhodne trpieť nebude. Dimenzie dvojitého chevronu dokonca ašpirujú o triedu vyššie, decentné chrómované lišty nájdete prakticky všade. Lemujú chladiaci otvor v tvare usmiatej, no nenažranej papule, chróm zdobí dvere, zadný nárazník i spodnú časť veka batožinového priestoru. Luxus je teda integrovaný do karosérie s takou prirodzenosťou, že dynamické línie vyniknú až na druhý pohľad.
Proporcie blatníkov naznačujú silu:
Raz to prísť muselo, hoci pod kapotou Citroënov sú šesťvalcové motory úplne bežná záležitosť, svojím zjavom to Citroën nikdy nedával najavo. Jednoducho nemusel. Bol to vždy elegán, ktorý sa ponáhľal iba na diaľnici, vlastne iba vtedy, keď to bolo treba. Až doteraz. Tretie tisícročie prená-ša vlnu násilia i hranej brutality aj do automobilového dizajnu. To je zároveň dôvod, prečo bolo treba napnúť svaly, zvýrazniť dynamiku automobilu prostredníctvom mimoriadne atraktívnych diskov s jedinečným dizajnom. Odrazu aj zadné veko naznačuje spojler, línia bočných okien má jasne dynamický charakter.
Dizajn, ktorý komunikuje s okolím:
Citroën C5 neodhaľuje všetko na prvý pohľad. Samozrejme, spätné zrkadlá na samostatných stopkách sú atraktívne, ale až pri otvorení zadných dvier zistíte, že ich línia nekopíruje presklenú časť. To je čaro francúzskych automobilov, ktoré ukrývajú indície tam, kde to bežný pozorovateľ ani nečaká. Úprimne sa čudujem francúzskym dizajnérom a v niektorých prípadoch sa pýtam, kde boli doteraz.
Moderná elegancia s nemeckým prízvukom:
Poriadok. To je oblasť, ktorú sa Citroën chystá importovať do svojich modelov. Pochopíte to za volantom. Jediným avantgardným prvkom je pevný stred volantu. Presne taký, aký má milo chaotický model C4. To je však jediná indícia galského dizajnu. Masívna stredová konzola je usporiadaná presne podľa dôležitosti. Hore tróni rozmerný displej multimediálneho systému. Pod ním sa vyníma jednotka dvojzónovej automatickej klimatizácie, audiosústava, odkladacie priestory a prevodová páka či volič automatickej prevodovky. Alle`s. Pochopili ste? Určite áno, na druhej strane interiér dýcha francúzskym šarmom. Zoradenie prvkov totiž dopĺňa presná dávka módnych prvkov. Lišty, chrómované prvky či komfortné sedadlá.
Rozmaznávanie posádky je samozrejmosť:
Postoj ku komfortu sa nezmenil. Ten je prípade Citroënu C5 nevyhnutný. Zákazníci ho totiž milujú pre jeho nenútenosť i krásu. V sedadlách si pohodlne sadnete, opriete sa. Gombíkom aktivujete hoci aj masážnu funkciu. Raz darmo, Francúzi boli vždy labužníci a nemyslite si, že tentoraz upustili zo svojich nárokov. Národné črty sú totiž oveľa dôležitejšie než nezmyselná prísnosť či adoptované postupy.
Moderna aj klasika:
Prienik moderných technológií dávkuje Citroën postupne. Je iba na zákazníkoch, koľko špičkovej technológie si doprajú. Ak si vyškrtáte kompletný zoznam príplatkového vybavenia a siahnete po najvyššom stupni komfortu, urobíte dobre. Odmenou vám budú nielen natáčacie svetlomety, funkcia Blue-tooth, systém varovania neželaného opustenia jazdného pruhu, ale aj masážna funkcia sedadiel či adaptívny hydropneumatický podvozok Hydractive III. Ak si tieto prvky neželáte a zvolíte cestu klasických prvkov, o komfort neprídete. Aj v prípade klasického podvozka s oceľovými pružinami je prvoradý komfort, rovnako ako aj
v prípade základnej verzie sa môžete spoľahnúť na klimatizáciu, posilňovač či asistenciu elektronických prvkov.
Lietajúci koberec na cestách:
Kvality Citroënov sa plne ukážu na nekvalitných cestách. Aj tie dokáže Citroën prekonať s nebývalou eleganciou. Tam, kde iní poskakujú, vy sa iba usmievate a užívate si luxus made by Citroën. Aktívny podvozok dokáže preplávať s takou samozrejmosťou ako legendárny lietajúci koberec. To je zároveň dôvod, prečo sa k naturelu francúzskych limuzín akosi nehodí rýchla jazda. Niežeby ju Citroën nezvládal, jednoducho za volantom si všímate celkom iné skutočnosti, napríklad sukne, krásnu architektúru či prírodu.
Pokojný turbodiesel nežiada veľa:
Dvojlitrový, štvorvalcový turbodiesel s maximálnym výkonom stoštyridsať koní je presne to, čo si žiada aktuálna ropná kríza. Priemerná spotreba na úrovni siedmich litrov a veľmi dobrá dynamika sú sprievodnými znakmi veľkej francúzskej limuzíny. Klasický šprint pritom zvláda v priebehu desiatich sekúnd a aj maximálna rýchlosť dvesto kilometrov za hodinu je viac ako dostatočná a v našich podmienkach aj nevyužiteľná. Labužnícky prístup pochopíte aj v prípade akustického odhlučnenia. Patrí medzi najlepšie v triede a sťažovať sa nebudú ani zarytí odporcovia nafty, práve naopak. Na čerpacej stanici vám budú závidieť. Citroën C5 má vyšliapnuté správnym smerom. Posun ku germánskym hodnotám je síce citeľný, no Citroën si do interiéru pustil iba také množstvo, aké je nevyhnutné. Všade tam, kde by ste u konkurencie našli strohosť, objavíte dizajn, funkciu či povestnú mäkkosť. Citroën sa krásne vkradol na územie chránené germánskou konkurenciou. Nechce ich predbehnúť, iba provokovať svojou prítomnosťou. Všimli ste si, ako sa predná časť usmieva.