Presne na sviatok borca cválajúceho na bielom koni – 11. 11. o 11.00 hod. – boli symbolicky otvorené prvé tohtoročné vína. Prvýkrát dokonca už aj v Bratislave na Hlavnom námestí. Česká Svätomartinská kampaň sa totiž rozhodla preplávať cez rieku Moravu…
Cimbalovka hrá, tiež Děda Mládek Illegal Band do toho búši… Aj prešporský pán primátor s pohárikom Svätomartinského je tu! A tiež ďalšie osobnosti
Bratislavy i poprední českí vinári s naliatym Portugalom. Sú tu i celebrity a akože celebrity usrkávajúce si Veltlínske červené skoré či Müller Thurgau, skrátka všetky odrody bielych, ružových a červených vín vhodných na označenie Svätomartinské…
Beaujolais v našom šate:
Mladé vínka sa koštujú na Morave i na Slovensku od nepamäti, lenže dnes to už chce imidž a štýl. Francúzi majú sviatok Beaujolais, no tak si Česi vymysleli Svätomartinské… „dobrej džob, no ne, pánové?“
Inak povedané, projekt „Svatomartinské“ oslavuje v Českej republike päťročné výročie a za ten čas si získal obľubu širokej verejnosti. Tradíciu osláv mladých svätomartinských vín podporuje Vinársky fond už od roku 2005 v rámci propagácie značky „Vína z Moravy, vína z Čech“, ktorá zaručuje kvalitu vína a zároveň šíri povedomie o domácom vinárstve. „Na slovenský trh by sme chceli preniesť nielen úspešnú jednodňovú oslavu príchodu mladého vína, ale predovšetkým ponuku kvalitných vín, ktoré spotrebitelia rozoznajú na prvý pohľad práve vďaka etikete so značkou Svätomartinské,“ hovorí riaditeľ Vinárskeho fondu Jaroslav Machovec.
Základ projektu Svätomartinské je zaručiť spotrebiteľovi kvalitu vín predávaných pod týmto názvom. Dobrá správa: Vína, ktorých výrobcovia sa o túto značku usilujú, musia najprv predstúpiť pred degustačnú komisiu, ktorá hodnotí senzorické parametre vína. To si vzali na plecia degustátori vo Valticiach. „Známka Svätomartinské je udelená iba vínam spĺňajúcim náročné požiadavky,“ dodáva riaditeľ Národného vinárskeho centra Pavel Krška. Zatiaľ čo v roku 2007 prišlo na trh asi 600 000 fliaš, v minulom roku to už bolo vyše 750 000 fliaš. Ročníku 2009 by do predaja malo ísť dokonca viac než 900-tisíc fliaš (300-tisíc bieleho, 250-tisíc ružového a 350-tisíc fliaš červeného vína). Tohto roku sa do výberu svätomartinských vín prihlásilo vyše 80 vinárstiev. Ako tieto vína ešte rozpoznáte? Na fľaši je aj grafická známka svätého Martina.
Tajomstvo výnimočnosti:
Výnimočná vlastnosť je jednoduchá. Svätomartinské víno je víno mladé, pochádzajúce z jesenného zberu daného roka, preto má ľahkú farbu aj chuť a nižší obsah alkoholu, obvykle okolo 12 percent. Tak ako panny sa nezvyknú pýšiť venčekom do menopauzy, aj toto jedinečné víno je určené na rýchlu spotrebu. Sami vinári odporúčajú, aby bolo vypité do jari. Je čas, páni!
Aké sa urodilo tohto roku? Vraj ide o dobrý ročník. Teplá jeseň napomohla zrenie, bolo i dostatočné množstvo zrážok, čiže kvalita tip-top. Napokon hviezdne zastúpenie na Hlavnom námestí fajnové moravské vínka ocenilo. Dovedna sa koštovalo až 50 druhov svätomartinských vín. A tie sa aj budú počas zimy uchádzať o priazeň slovenských konzumentov.
Do jari, páni, do jari sa musia tieto vína vypiť! Čo tak vianočná hus alebo morka spláchnutá Svätomartinským?