Prvý dojem klame. Pri pohľade na novú generáciu Mercedesu-Benz ML zrejme najskôr skĺznete do roviny teórie o jednoduchom facelifte. Dizajn totiž rešpektuje svojho predchodcu a objavíte v ňom aj náznaky absolútne prvej generácie, ktorá bola pre automobilku prelomová. Masku chladiča so sebavedomým výrazom i s neodmysliteľnou hviezdou dopĺňa známy negatívny sklon „C“ stĺpika a silueta sa okamžite identifikuje ako trieda ML. Ale to nie je nič, čo by si zasluhovalo výraznejšiu pozornosť…
Dokonalosť v detailoch:
Čo je teda na karosérii také zaujímavé? Fascinácia sa totiž začína v súčinnosti so štúdiom technických údajov. Takmer pri nezmenených rozmerových a objemových parametroch karosérie konštruktéri dosiahli zníženie koeficientu aerodynamického odporu vzduchu na neuveriteľnú hodnotu 0,32. A to je kľúčový moment dosiahnutia zníženia spotreby pri všetkých motorizáciách o nie menej ako štvrtinu. Prioritou bola eliminácia akéhokoľvek turbulentného zníženia. Každý záhyb, medzera na podvozku či v motorovom priestore bola zahladená, diely karosérie ako napríklad kapota boli optimalizované vzhľadom na prúdenie vzduchu. Stále je to nudné? Vložte si do rovnice požiadavku vedenia, že trieda ML sa musí podobať na predchodkyňu a zákazníci sa s ňou musia stotožniť. Celkom ľahká úloha, nemyslíte?
Filozofia luxusu:
Hviezda na kapote je záväzok na jednej strane a na druhej až extrémne očakávania zákazníkov z hľadiska ich požiadavky na emisnú čistotu. Priemerná spotreba musí klesať, emisie rovnako, no zákazník musí mať k dispozícii identickú dynamiku, na akú je zvyknutý. Opäť ľahká úloha, však? Požiadavky na vývoj sú extrémne, no aj po usadnutí za volant nájdete v najvyšších verziách vybavenia kožou čalúnenú palubnú dosku či klimatizované sedadlá s koženým čalúnením, navigáciu. Dvojzónovú klimatizáciu nespomínam. To je štandard. Za príplatok je k dispozícii aj trojzónová. Za zmienku stojí priestrannejší interiér, bude ho cítiť najmä v oblasti lakťov, vpredu aj vzadu. Výšku sedadla a sklon operadla si nastavujete zásadne elektronicky a sklon operadla sa dá nastavovať aj vzadu. Počas jazdy si vďaka systému Command online môžete prehliadať internet či vytvoriť wifi sieť pre všetkých cestujúcich.
Ambície ponúknuť viac:
Isto ste sa už stretli s nutnosťou downsizingu, čiže postupného znižovania objemov motorov v záujme zníženia spotreby. Pod kapotu po prvýkrát v histórii putoval naftový štvorvalec s objemom iba o málo presahujúcim dva litre. S označením ML 250 CDI tak otvára novú kapitolu automobilov SUV. Mercedes-Benz sa nebojí ponúknuť zákazníkom menší objem, no technické parametre má zhodné s doterajšou motorizáciou ML 300 CDI. Ako sa s ním jazdí? Úplne normálne. Motor je tichý, len pri zrýchľovaní budete štvorvalec mierne počuť. Zrýchlenie na stokilometrovú rýchlosť je minulosťou v priebehu deviatich sekúnd a maximálna rýchlosť presahuje dvesto kilometrov za hodinu presne o desať. Stačí? Ak nie, k dispozícii je šesťvalcová verzia ML 350 CDI.
Benefit downsizingu má byť predovšetkým zníženie priemernej spotreby na zázračnú úroveň rovných šiestich litrov na sto kilometrov. Je to vôbec možné? V bežnej premávke sa k tejto hodnote zrejme nepriblížite, reálna spotreba sa pri prvých jazdách ustálila na hranici sedem a pol litra. A to je na SUV veľkosti triedy ML unikátna hodnota.
Viac sa dočítate v novembrovom čísle mesačníka Brejk.