Jaguar XF. Prvý model, ktorý po úspešnom kupé XK zanecháva za sebou viktoriánsky dizajn a prináša revolúciu. Máloktorá automobilka si môže pripísať taký radikálny odklon od predchádzajúcej generácie. Nové tisícročie dozrelo v prípade Jaguara neskoršie. Prirovnať to môžete napríklad k alkoholu, ktorý síce chutí aj čerstvo vypálený, tá pravá chuť však prichádza neskôr, oveľa neskôr.

Myšlienky za hranicou konvencií:

Šelma sa pripravila na nový spôsob boja. Neútočí z úkrytu ani sa neplazí. Súperom sa postaví zoči-voči. Odkryje krivky, napne svaly. Scenéria karosérie jasne naznačuje novú epochu. Z pohľadu šelmy je však jasné, z ktorého rodu pochádza. Pri bežnom pohľade je Jaguar XF celkom nový a zároveň taký intímne známy. Dizajnéri doslova a do písmena zakódovali DNA Jaguara do detailov, ktoré si na prvý pohľad ani nevšimnete.

Moderná nostalgia:

Takmer úplne všetky drobnosti, čo na Jaguari uvidíte, si vychutnáte. Detaily dynamiky útočia prakticky z každej strany. Jaguar XF chytí každého, dokonca aj pre pamätníkov má pripravený arzenál kódovaných odkazov. Odkazy signalizuje chróm. Zasvätení to pochopia. Napríklad staré chrómované nárazníky sa vrátili na karosériu. Neveríte? Skĺznite pohľadom na predný nárazník, kde chladiace vstupy zdobí práve leštený chróm. Ak by ste jeho tvar prekryli fotografiou dobového Jaguara, okamžite zistíte zašifrovaný odkaz na prvý pohľad nenápadného detailu. Tak ako je samozrejmosťou dlhá predná kapota i jemné vydutie nad predným svetlometom. Prakticky všetky vymenované detaily vytvárajú imaginárny most medzi minulosťou a prítomnosťou. Čosi vám však bude chýbať. Áno, je to práve symbol Jaguara v podobe šelmy na kapote, ktorá je pripravená na skok. Nahradil ju síce trojdimenzionálny znak s hlavou jaguára, no oko zrejme pohľadom bude hľadať typickú sošku na kapote. Nie je to však chyba tvorcov, ale následok sprísňujúcej sa legislatívy v oblasti ochrany chodcov, ktorá pomaly, ale isto zabíja charakter dnešných automobilov.

Tvary kupé adoptované sedanom:

Opäť súzvuk zvyčajne protichodných vlastností. Krivky športových sedanov sa narodili na dvoch miestach. Na juhu Európy v Taliansku a na Britských ostrovoch. To sú jediné dve miesta, na ktorých pochopili túžbu každého vodiča po dynamickom automobile, hoci aj s rodinným či reprezentatívnym poslaním. Inšpiráciou na finálne tvary je práve úspešné kupé XK. Určite nie je dielom náhody ani označenie modelu, ktoré má bližšie práve k spomínanému kupé, a to aj napriek tomu, že v modelovej ponuke nahrádza S Type. Práve jemu vyčítali dizajnérsku striedmosť a málo invenčný dizajn. Jaguar XF je iný. Svaly ukrýva nápadne. Dynamiku aj silu musíte cítiť, a nie vidieť. Márne by ste hľadali nevkusné náznaky výkonu pod kapotou, jediným športovým prvkom je odvetrávací otvor na predných blatníkoch. Nič viac, bočná línia je tichá, elegantná. Napriek tomu vyžaruje dynamický nepokoj. Máte chuť nasadnúť a vyraziť.

Interiér, ktorý naštartovaním ožije:

Dizajnéri nenechali kameň na kameni. Vstúpili rovno do tretieho tisícročia. Kým ostatní iba nesmelo koketujú s futuristickými tvarmi a ovládačmi, Jaguar ich použil aj v skutočnosti. Rozhranie medzi technikou a vodičom chápe ako nevyhnutný prvok. Interaktivita v prípade modelu XF siaha oveľa ďalej, než sú bežní vodiči zvyknutí. Kľúč stačí mať pri sebe, auto vás zacíti. Okamžite po usadnutí za volant vám do očí bije jedna vec. Štartovacie tlačidlo pulzuje v rytme srdca! Naznačuje prameň životodarnej energie, naznačuje svoju funkciu. Dokáže auto prebudiť k životu. Dôverná komunikácia sa začína zapnutím podsvietenia, otočením výduchov klimatizácie a kruhový ovládač automatickej prevodovky vám pomaly vkĺzne do dlane. Druhé dejstvo sa začína pri zotmievaní. Línie interiéru vás doslova objímu v podobe neónovo modrého podsvietenia ovládacích prvkov i niektorých línií. Stredová konzola naznačuje manuálnu prevodovku

Jaguar XF chápe intímne dotyky:

Stačí mu to naznačiť. Jemný dotyk prsta aktivuje interiérové osvetlenie, na otvorenie odkladacej schránky pred spolujazdcom stačí jemný dotyk symbolu na drevenom obložení palubnej dosky, položky v menu vám ponúka dotyková obrazovka. Jednoducho Jaguar má šiesty zmysel. Model XF doslova pulzuje v rytme vodiča. Integrovaný systém bluetooth dokáže separátne komunikovať až so šiestimi zariadeniami. Sedadlo vodiča je nastaviteľné až v šestnástich smeroch, prispôsobiť si môžete dĺžku, šírku, tuhosť bedrovej časti a samozrejmosťou je ventilované kožené čalúnenie. Technologickú avantgardu však sprevádzajú harmonické línie interiéru. Zrejme nikdy v histórii neboli strohé línie také vzrušujúce.

Ako vyzerá, tak aj jazdí:

Siahli sme rovno po najsilnejšej motorizácii SV8. Preložené do motoristického žargónu to znamená vidlicový osemvalec dopovaný kompresorom. Škoda iba zvuku, ktorý by mohol byť predsa len trocha agresívnejší. Jaguar by si to zaslúžil. Najmä ak akcelerácia na stovku trvá iba čosi vyše piatich sekúnd a maximálna rýchlosť je limitovaná dvestopäťdesiatkou. Štyristodvadsať koní sa jednoducho nezaprie. Jednotlivé rýchlostné stupne si môžete ordinovať aj páčkami pod volantom. Navrhnúť tvar podvozka môže aj vodič sám. Stačí, ak si zvolí správne nastavenie aktívneho podvozka. Cieľom môže byť komfortné, prípadne dynamické nastavenie. Definovať technickú odozvu Jaguara môžete aj v prípade nastavenia zimného režimu i špeciálneho športového režimu s nastavením maximálnej akcelerácie. Riadiaca elektronika prispôsobí nielen reakcie automatickej prevodovky, ale aj odozvu plynového pedálu.

Súzvuk podvozka s volantom:

Jaguar XF vo vás zobudí dvanásťroč-ného chlapca. Silou motora, reakciami volantu aj podvozkom. Všetky tri oblasti možno označiť známkou výborná. Rozumie si rovnako s ostrými, ako aj dlhými zákrutami, na rovinkách poteší najmä výkonom. To všetko skrýva do karosérie rodinného sedanu, ktorý má prvý raz v histórii Jaguara objem batožinového priestoru vyše päťsto litrov.

Nová kapitola, nové ciele a sexepíl:

Všetky kvality Jaguara presahujú viditeľné dimenzie. Vzrušujú každého, kto má autá rád. Všetky zmysly sa sústredia na jazdu a dizajn. Obe dokáže Jaguar XF uspokojiť. Otvoril novú kapitolu a konečne vstúpil do tretieho tisícročia…

Facebook Comments