Južanské srdce bije rytmom estetiky a revitalizácia automobilky Fiat ani nemôže prebiehať v lepšom tempe. Automobilové vnady sa tentoraz prezentujú v karosérii azda najobľúbenejšej nižšej strednej triedy. Áno, kompaktnej. A Taliani vedia oceniť krásne ženy a krásne autá. Naštastie, lebo krivky v kompaktnej triede už pomaly podliehali absolútnej nude jediného dizajnérskeho smeru.
La dolce vita na štyroch kolesách:
Tak chutí život, tak vyzerá pekné auto. Ak by vás niekto presviedčal, že dizajn nie je dôležitý – neverte mu! Ukážte mu Fiat Bravo. Zo všetkých strán. Pochopí. Ak niečo Južania vedia robiť, tak sú to bucľaté tvary. Očarila nimi už aj päťstovka. K filozofii atraktívnej plnoštíhlosti sa hlási aj najnovšia zbraň turínskej automobilky. Na nič nečaká, atraktívny pohľad predných svetiel musí zviesť každého. Mužov aj ženy. Unisex je u dnešných automobilov potrebný vari viac ako soľ. Neverbálna komunikácia sa u mužov sústredí na hrany, ženy skĺznu pohľadom takmer všade a hľadajú svaly, jemné obliny a, samozrejme, sexepíl.
Hranatá oblosť:
Studená a teplá, oheň a voda. To sú základné esencie, v prírode obyčajne bojujúce proti sebe. No automobilové krivky musia dnes harmonizovať protiklady. Pochopíte to, ak sa pozriete na predné svetlomety. Objavíte na nich hrany, no prvým pohľadom identifikujete oblosť. Skupinové svetlá? Identická filozofia, rovnako atraktívna schizofrénia, ten istý cieľ. Takmer panenskú čistotu karosérie ideálne zvlnia hrany presne tam, kde by ste ich nečakali. Naopak päťdverový hatchback používa chróm práve tam, kde to čakáte. Na kľučkách, na oknách, na maske chladiča. Jemné lišty iba zvýraznia indície krajiny zrodu a, samozrejme, logo. Práve ono sa vrátilo ku koreňom tvarmi, ktoré sa zrodili v šesťdesiatych rokoch. A vtedy vládla svetu Gina Lollobrigida a nádherné talianske autá.
Kolorit interiéru sa vracia k prírode:
Je hnedý. Obyčajne sa na hnedý interiér ani nepozriem, no Fiat Bravo ma prinútil. A to dokonca viackrát. Kombinácia s kvalitným čiernym mäkčeným plastom vytvára takmer neopakovateľnú atmosféru. Spolu s anatomickými sedadlami, ktoré majú rovnako čarovný tvar, ako aj pohodlné sedenie. Bravo dýcha intímnou atmosférou a to sa dnes cení. Miernym sklamaním môže byť pre zadných pasažierov rovnako intímna atmosféra, no využitie dnešných automobilov aj tak ráta s maximálne dvoma pasažiermi. Obetovať pár centimetrov kráse sa rozhodne oplatí.
Talianska logika:
Skôr nemecká, nový model Fiatu sa nemýli, podobne ako jeho mladší amenší súrodenci. Nádherný prístrojový panel sa svojím ciachovaním chváli až dvestošesťdesiatkilometrovým znakom. To je viac než odvážna hodnota, no Taliani vždy radi zveličovali. A netreba im to ani vyčítať. Naopak. Oni nestratili cit pre humor a dokážu vzbudiť úsmev na tvári vodiča aj na zdanlivých detailoch. Poriadok vládne aj na stredovej konzole. Hore autorádio, dole dvojzónová automatická klimatizácia. A ešte jedna pozitívna správa. Žiadne menu, žiadna logika postupu, ale ovládače. Sú presne tam, kde ich hľadáte, a vykonávajú presne to, čo od nich čakáte. To sa však už dostávame k podstate vecí.
Bene motori, bene cambio:
Štýl je dôležitá záležitosť, ekonomika zrejme ešte dôležitejšia. Nebojte sa, dynamiku diktoval dieselový agregát. Takmer dvojlitrový objem amaximálny výkon na úrovni rovných stodvadsiatich koní je presne to, čo dnešný kompakt potrebuje. Pochváliť musíme aj päťstupňovú mechanickú prevodovku. V prvom rade presnosť radenia a v druhom sprevodovanie. Je správnou odpoveďou na nezmyselnú honbu za vyšším počtom prevodových stupňov. Všetko ladí, akcelerácia na stovku netrvá dlhšie ako desať sekúnd a maximálna rýchlosť sa rovná takmer rovným dvom stovkám. A to je presne to, čo väčšina majiteľov od automobilu tejto kategórie čaká. Vlastne nie. Zabudol som na priemerných šesť litrov nafty na sto kilometrov. Príjemnú stránku uzatvára aj fakt, že ani pri dosť dynamickej jazde sa hranica deviatich litrov prakticky neprekročí.
Ekonóm pod kapotou, športiak na kolesách:
Jazda. Tá je alfou a omegou oceľovej lásky ku každému automobilu. Nebojte sa – do Fiatu Bravo sa zamilujete a nebude vám to trvať viac ako desať minút a zopár zákrut. Všetko pochopíte, dialóg medzi vodičom, pneumatikami a cestou je nekompromisný a jasný. Fiat Bravo drží na ceste v každej zákrute, bez ohľadu na rýchlosť. Svoj stoický pokoj si zachová aj pri chybách vodiča, nič netrestá, naopak ochrannú ruku nad výborným podvozkom drží aj stabilizačný systém. Skúsenejší ho určite nebudú potrebovať a poteší ich aj fakt, že sa dá vypnúť. Práve jeho deaktiváciou sa začína najväčšia zábava, ktorá rozšíri tvár vodiča do veľavravného úsmevu. Skutočne v každej zákrute. Pred ňou, v nej i počas zrýchľovania po nej. Môžete si priať ešte niečo viac?
Koniec dobrý, všetko pekné:
Dosiahnuť cieľ je zároveň víťazstvo. Kombinácia Fiat a krásne automobily bola odjakživa povinnosť, ktorej sa automobilka v priebehu histórie niekoľkokrát spreneverila. To je však minulosť, aktuálnemu emotívnemu útoku sa dá iba ťažko odolávať. Ani to nerobte. Ozajstným automobilovým osobnostiam sa totiž nedá odolať. Čo dodať? Vari len gratuláciu. Bravó, Fiat.