Prezentácie tejto osmičky stredne veľkých vinárstiev skĺbených do veľkého celku mávajú veľkolepý charakter. Aj nedávno v reštaurácii Flowers v Bratislave. Riadená degustácia, skvelé menu, to všetko za účasti vplyvných hostí. Nechýba ani sprievodca podujatí zvučného mena Jan Vala, spolu-tvorca chýrneho televízneho cyklu „Putování za vínem“, ktorý prijal funkciu sekretára V8. „Pôsobím ako tmel aliancie, koordinujem záujmy vinárskej osmičky,“ hovorí. Čo sú to za vína, ktoré sa uchádzajú o priazeň svetových i slovenských náročných konzumentov? Lebo, povedzme si úprimne, vína V8 ašpirujú nájsť si u nás spotrebiteľa náročného, ktorému nie je jedno, čo pije.
    

Od Adama:

To, že sa na Morave pije víno odjakživa a jeho chýr si našiel aj slovenského konzumenta, vie každý. Juhomoravská záľuba vo víne spôsobila, že súkromné „sklípky“ prežili aj éru reálneho socializmu, keď väčšina mokov zaspala vývoj. Áno, medzitým sa vývoj enológie vo svetových viniciach posunul dopredu míľovými krokmi, takže moravskí vinári po prestrihnutí železnej opony majú čo dobiehať. Tu treba hľadať prapôvod vzniku Aliancie V8.  Aliancia siedmich vinárstiev z oblasti Mikulova a jedného zo Znojemska si dala do vienka neľahkú úlohu.  Dostať ich vinárstva do povedomia vo svete, kde je vína ako vody. Dá sa to? Vraj áno, ak stavíte na vysokú náročnosť na kvalitu vína, otvorenosť svetovým trendom v enológii vrátane modernej vinárskej technológie a, samozrejme, nesmie chýbať veľká maličkosť – robiť víno s láskou.  Kto sú tí odvážlivci, ktorí sa odbremenili od tajnostkárstva a rivality, medzi vinármi takými zažranými? Jediným mimomikulovským členom je Víno Hort z Dobšíc na Znojemsku. Pán Hort však kupuje hrozno na Mikulovsku, takže do Aliancie V8 patrí. Druhým členom je Vinařství Kovacs z Novosediel, nasleduje firma Mikrosvín Mikulov, sídliaca v Dolných Dunajoviciach, potom je to Vinařství Kolby z Pouzdřan, ďalej je to firma Reisten z Pavlova. Do aliancie patrí aj Nové vinařství  z Drnholca, ďalej Sonberk v Popiciach a výrazne Víno Marcinčák z Novosediel.
 

Marketing a imidž:

Princípy imidžu a marketingu sa čoraz viac uplatňujú aj vo vinárskej brandži. Napríklad posedenie vo Flowers, kde nesmel chýbať nik, kto vína V8 dokáže ,,preliať“ z Moravy na Slovensko. Lenže Aliancia V8 nestavia iba na náhodné prezentácie, ale má dva stále kluby, na „povídání si“ o svojich vínach. Prvý je v Prahe na Maltézskom námestí a druhý v Slovákovej ulici v Brne, keby ste náhodou mali cestu… V8 sa tiež zúčastňuje vinárskych veľtrhov,  lebo vidieť a byť videný je dôležité. Čo už, vo svete imidžu sa na  zajace musí chodiť s bubnom. A kde sa to len dá, spájať dobré víno s dobrým jedlom. To je tiež súčasť filozofie V. I. P. posedení v réžii hostiteľov z V8. Zvykom býva  osmička vín prekladaná ôsmimi chodmi. Bývajú to chvíle nevšedné, ako samotné vína, ktoré odporúča odborný výklad prizvaných somelierov. Účastníci takýchto gastro „dejchánkov“ majú možnosť vypočuť si, ako to s moravským vinárstvom dnes vyzerá, ako sa zakomponúva do európskej rodiny vín. A tak vedzte, potenciálni slovenskí konzumenti mokov V8, že spomínané vinárstva sa zriekli dosládzania vín repným cukrom, ako to v Európe bežne chodí. Aliančná osmička takisto zámerne obmedzuje výnos hrozien takzvaným zeleným zberom. Hrozno sa skrátka pred dozretím pretrháva a zostávajúce strapce tým naberú kvalitu. No a písať, že pivnice V8 sú vybavené najmodernejšou technológiou, ako antikorovými tankami či počítačovým vybavením umožňujúcim riadené kvasenie, ďalej kvalitnými filtrami a lismi, je samozrejmé.
  

Dočerta, to sú vína!

Skutočnému milovníkovi skvelých vín dnes už nie je jedno, ako sa víno rodilo, zaujíma ho síce rozkoš na jazyku, ale aj zákulisie vínneho procesu. A tiež ľudia, čo za modernými vínami stoja. V prípade V8 možno vinárskou terminológiou povedať, že ide o kupáž mladej vinárskej krvi tridsiatnikov a štyridsiatnikov, obohatenú o vzorku z archívneho ročníka ľudského potenciálu. Všetci šéfovia vinárstiev (obehli sme ich v rámci náš-ho putovania za V8), sú ľudia enologicky vzdelaní. Spravidla sú aj, napriek prevažne mladému veku, dostatočne skúsení alebo obklopení odborníkmi s fortieľom a citom pre vec. Alianca V8 je skrátka už čosi iné, než strýco s červeným nosom, ktorý robil víno tak, ako ho robil jeho dedo, lebo ho tak robil jeho dedo. Títo vinári sa pokúsili aj o nemožné – nezávidieť si. Ich cieľ je tiež jasný – kráčať v jednom šíku do vinárskej Európy. A tiež prijímať úškľabky pyšných a akože skúsenejších. Neraz oprávnené. Možno by na to aj kašľali, ale oni vedia, že obzvlášť ich biele vína sú konkurencieschopné. Napokon, potvrdili im to aj svetoví odborníci, lebo občas si dávajú preveriť vína od takzvaných Masters of Wine. Ide o expertov s medzinárodným certifikátom. Naposledy vína hodnotil  Dr. Josef Schuller MW z Weinakademie Österreich. K čomu dospel? K tomu, že moravské vína môžu ťažko obstáť napríklad v porovnaní s vínami z južných oblastí v kategóriách lacných vín. Či už cenou, tak i základnými vlastnosťami. Naopak, v strednej a najvyššej kategórii sú výrazne konkurencieschopné – teda biele vína. Obzvlášť Ryzling rýnský a Ryzling vlašský, ďalej rodina Pinotov a Sauvignon. Popravde, všetko sú to  vlajkové lode Aliancie V8. Vína ocenené aj na mnohých medzinárodných súťažiach. No neoplatí sa ísť potom do marketingového a imidžotvorného boja?

Putovanie za osmičkou:

Ozaj, čím je výnimočný moravský terroir, z ktorého ťažia vína V8 ? Pôda v okolí Pálavy je výnimočná vysokým obsahom vápna, ktorého často dosahuje viac než tridsať percent. Vína z týchto pôd majú vysokú minerálnosť. Tá často pôsobí  až slano, a to je to, čo robí tieto vína výnimočnými a stavia ich do radu s pyšnými európskymi vínami.

Víno Marcinčák:

Ide o rodinné vinárstvo hospodáriace na vlastných viniciach. „Naša produkcia je zameraná výhradne na prívlastkové vína z tradičných odrôd,“ vraví Petr Marcinčák. Široký sortiment dopĺňajú vínami botrytickými, ľadovými  a slamovými. Tie sú vyhlásenou špecialitou vinárstva. Pozor, ide o vína bez rezíduí a chémie. Treba si povedať, že tieto skvosty nie sú určené na pitie po celý večer, ale sú nevyhnutnou súčasťou vrcholovej gastronómie a mimoriadnych príležitostí. Mali sme to možnosť posúdiť pri obhliadke rozsiahlych viníc v okolí Novosediel. Napriek pokročilej jeseni, veľa hrozna napadnutého ušľachtilou botrytickou plesňou ešte dozrievalo. A to je špica materiál! „Všetko má svoj čas,“ dáva si prezretú bobuľu do úst pán Marcinčák. Áno, všetko má svoj čas. Aj budúcnosť jeho viníc, kadiaľ sa budujú cyklotrasy a náučné chodníky, aby sa napokon stretli v jeho pivničkách…

Vinařství Kovacs:

Slogan vinárstva znie „Umenie vo víne“. V tomto duchu Kovacsovci v Novosedliach víno tvoria. „Lebo dobré víno je umenie. No a vyrobiť dobré hrozno je základ, potom sa už máločo pokazí,“ vraví Miroslav Kovacs. Spolu s pivničným majstrom vystihujú momenty, kedy, čo a ako… Kedy vojsť do kvasného procesu, kedy ho ukončiť, kedy stiahnuť. „Je to o tom, aby naše vína mali jednotný rukopis. Keď ho zákazník ochutná, vie, toto je Kovacs,“ tvrdí majiteľ. V tomto vinárstve sa vyrábajú vína prospešné zdraviu – predikátne prívlastkové vína. Tým je daná cenová úroveň i zákazník, ktorého chcú osloviť. Pán Kovacs si vytvorenie Aliancie V8 pochvaľuje. Verí, že spolu budú lepšie exportovať, vytvoria si spoločný katalóg, ktorý osloví importérov. „Veríme si, lebo veríme, že vyrábame najlepšie vína na Morave,“ dodáva.

Nové vinařství:

Ten názov sedí. Marek Špalek, manažér spoločnosti Nové vinařství, vraví: „Náš zákazník je moderný a progresívny, ktorý hľadá originálny produkt, a to sú naše vína.“ Naozaj iná „káva“ sú vína z Nového vinařství. Napríklad majú sklenené a skrutkovateľné uzávery a nový dizajn etikiet. Laik by možno ohŕňal nos, ale expert vie, že takýto look je budúcnosť. V novej budove v Drnholci sa rodia naozaj špeciálne vínka. Takpovediac preoblečené. Vysvetlíme. Nevyrábajú  červené, iba biele a ružové, ale robia aj biele z modrých hrozien. Edície sa volajú Travesty a Fantom. V Novom vinařství povýšili zmesky na odrodové vína. Je to dokonca ich top rad. Nepoužívajú repný cukor a vína neoznačujú ani prívlastkami, lebo to je u nás samozrejmé, dodáva Marek Špalek. A čo si myslí o vytvorení Aliancie V8? „Dobrá vec. Napokon spolu máme šesťsto hektárov viníc a vyrábame milión fliaš prívlastkových vín. Takto sa lepšie dokážeme postaviť veľkým hráčom, ako sú Bohemia sekt či Znovín Znojmo.“

Vinařství Sonberk:

Tiež nový podnik, ktorého srdcom je architektonicky moderná stavba uprostred nekonečných viníc. Majitelia pátrali po najlepších polohách, ktoré by v sebe mali genia loci, a rozhodli sa pre Popice, kopec Sonberk. Tu k trinástim hektárom prisadili tridsať hektárov nových viníc. Mimochodom, Pálava sa tu pestuje na najväčšej výmere na svete. Filozofia Sonberku? Vraví Tibor Nitray: „S kamarátmi sme zistili, že žiadne víno na trhu nám nevyhovuje, tak sme sa rozhodli, že si dorobíme svoje.“ Geológovia skupine podnikateľov zasa poradili najvhodnejšie odrody. Dnes gro výroby Sonberku tvoria Ryzling rýnsky, Rizling vlašský, Sauvignon, Rulandské šedé a, samozrejme, Pálava. V Sonberku si potrpia na zachovanie ovocnosti vín, ako aj aromatických látok a kyselín v harmonickej jednote. Hypermoderná „bodega“ uprostred viníc sa vžíva po povedomia fajnšmekrov. Sonberk si buduje meno oceneniami na prestížnych výstavách i prostredníctvom spoločného marketingu cez V8. „Myslím, že na seba nežiarlime,“ vraví pán Nitray. „Každý máme svoju klientelu, obchodné kanály i rukopis výroby vín. Naše vinárstvo je beh na dlhú trať, úspechy iba začínajú, no my sme trpezliví.“

Mikrosvín Mikulov:

Podnik hospodáriaci na najlepších vinárskych tratiach Mikulovska. Vinice na hlinitých pôdach  v Dolných Dunajoviciach, Březí či Dobrom poli sú priam predurčené na pestovanie vynikajúceho „vlašáku, veltlína či müllera alebo tramínu“. Môže za to nielen pôdne podložie, ale aj vetry vanúce od Pálavy smerom na Lednicu a Břeclav. No a za kvalitu môže, samozrejme, aj um vinohradníkov Mikrosvínu. „Naším heslom je: Vyrábame víno vo vinici,“ vraví direktor Patrik Paško. Tým napovedá veľa o citlivých prístupoch k obrábaniu révy, neplytvaní chémiou, regulovanom strihaní a dokonalom vyzretí hrozna. Výsledkom sú vína s osobitým ovocným charakterom či vína plné, husté, s výrazným botrytickým vnemom. V Mikrosvíne zmodernizovali technológiu a zmenili aj obchodnú politiku firmy. Po novom vyšpecifikovali tri rady produkcie – Flower Line (pre gastronómiu), Traditional Line (prívlastkové vína typické pre Mikrosvín) a špičkovú Premium Line, v ktorej sú len špičkové biele vína vyrábané v malých šaržiach. Patrik Staško tvrdí, že Mikrosvín má šancu preraziť aj na zahraničné trhy. Chce pri tom využiť aj svoje osobné skúsenosti z práce v austrálskych vinohradníckych podnikoch a v obchode s vínom vo Veľkej Británii. Najviac pri tom verí Rizlingom vlašským s vysokými prívlastkami, tiež Veltlínu zelenému, Rizlingu rýnskemu, Rulandskému – bielemu a šedému, Chardonnay a Kerneru. Možno sa ešte viac podarí pod vlajkou V8…

Víno Hort:

Pieskovcové vínne pivnice sa nachádzajú v Dobšiciach pri Znojme. Lokalita však nech neklame, pán Jiří Hort ich zapĺňa do veľkej miery  vínom z hrozna dopestovaného na Mikulovsku. Preto aj jeho prítomnosť v Aliancii V8. „Dve veci rozhodujú: odroda a poloha,“ vraví majiteľ, ktorý si vyberá to najlepšie z najlepšieho. Z mikulovskej suroviny sa vo vinárstve rodia nádherné moky. Pán Hort sa zameriava na battonage a metódu surf-line, čo je po lopate dlhšie ležanie vína v priebehu vinifikácie na zdravom kvasničnom kale. Vinárstvo je známe aj výrobou harmonických cuvée a špecializuje sa tiež na rosé.

Vinařství Kolby:

Názov je odvodený od viničnej trate Kolby. Firma pestuje hrozno na jednej z najstarších lokalít na Morave, v tesnej blízkosti chráneného prírodného unikátu Pouzdřanská step. Od toho sa odvíja celý proces výroby vína. Samozrejme, ako v prípade ostatných partnerov V8, ide o vína prívlastkové. „Kladieme dôraz na rýchle a šetrné spracovanie hrozna,“ prízvukuje riaditeľ Martin Nesvadba. Vína Kolby sa vyrábajú metódou riadenej fermentácie v antikorových tankoch, s použitím čistých kultúr kvasiniek. Potom zrejú, tie červené v dubových sudoch v pivnici zo 17. storočia. Spolu s bielymi smerujú do špičkovej gastronómie a vínoték a tiež pre privátnu klientelu. Ako všetky moky V8.

Vinařství Reisten:

Otcom vinárstva i celej V8 je Radomír Nepraš. Pôvodne architekt fascinovaný vápencovými skalami Pálavy si tu vybudoval svoje sídlo. Masív Pálavy je skutočne zázračný, dodáva vínam minerálnosť.  Miestne pôdy však nie sú na jedno brdo, prinášajú naozaj rozdielne vína, i keď ide často o jednu odrodu. Svoj „hrad“ má pán Nepraš v Pavlove pod „Dívčím hradem“, kde to tak jedinečne vonia materidúškou a pamajoránom, skrátka vôňami prírody, ktoré prestupujú i do vín značky Reisten. „Základom úspechu je vízia vína a tomu prispôsobený načasovaný zber,“ tvrdí pán Nepraš. Samozrejme, zber ručný a ohľaduplný. No potom v pivnici nastupuje rokmi nadobudnutá skúsenosť. Vína Reisten sú ozdobou vrcholových spoločenských podujatí, pili ich napríklad aj účastníci summitu NATO v Prahe roku 2002.

Facebook Comments