Vzhľadom síce nemotorné, vlastnosťami v teréne však neprekonateľné sú viacúčelové štvorkolky. Používajú označenie ATV. Okrem klasickej manuálnej roboty dostávajú častejšie šancu aj ako náčinie na voľný čas. V posledných rokoch prežívajú štvorkolky neuveriteľnýboom. Množia sa nielen v teréne, ale aj na cestách. Ich ponuka je mimoriadne pestrá. Okrem samotného ATV je k dispozícii aj široké pole príslušentva či individualizácie.

 

Svetoví aj neznačkoví výrobcovia:

Sortiment štvorkoliek zahŕňa mimoriadne veľkú ponuku. Šitá je doslova na mieru peňaženky každého z nás. Od prístupných, ktoré stoja iba niekoľko desiatok tisíc korún, až po profesionálne náčinie s cenou presahujúcou hranicu pol milióna korún. Aj v tomto prípade platí viackrát meraj a raz rež. Pri kúpe lacnejšieho stroja musíte rátať aj s výrazne slabšou technikou a odolnosťou pri jazde v teréne. Ak myslíte jazdu v teréne vážne, poraďte sa s odborníkmi. Ochotne vám odporučia správny a v prvom rade vám vyhovujúci stroj.

 

Zverte sa do rúk odborníkom!

Ak ste začiatočník, absolvujte zopár jázd v sprievode inštruktora, najlepšie v špecializovanom areáli. V prvom rade na štvorkolke nejazdite dvaja! Je to základná chyba, ktorú práve začiatočníci nerešpektujú. Druhý pasažier nemá na štvorkolke čo hľadať! Nielenže je dĺžka sedadla pomerne krátka, ale spolujazdec nemá k dispozícii ani opierky na nohy. Prípadný pád môže mať za následok aj tragédiu. Druhou najčastejšou chybou je voľba mimoriadne silného a zväčša aj ťažkého stroja. Treba si uvedomiť, že bez potrebných skúseností zvládnuť silný stroj je takmer nemožné, najmä v prípade prejazdu ťažkým terénom či pri brodení. Keď zapadnete – čo sa môže stať, sami si s ťažkou ozrutou neporadíte. Bahno je zradné… Preto opäť dobre mierená rada: Odkážeme vás na inštruktorov. Oni najlepšie vedia, ako na to, a zaučia vás do tajomstiev jazdy terénom.

 

Vyhnite sa konfliktu s políciou:

Štvorkolky nie sú určené na cesty! Upozorňujú na to aj samotní výrobcovia. Opäť vídavame časté porušovanie tohto predpisu. Výsledkom je mastná pokuta, a nielen to! Jazdec riskuje aj odobratie vodičského oprávnenia. A v súvislosti s predstavenou verziou nového zákona na dlhý, veľmi dlhý čas… V prípade, že chcete štvorkolku používať aj na otvorených cestách, musíte absolvovať pomerne náročný prihlasovací proces. A, samozrejme, vybaviť svojho štvorkolesového miláčika všetkým potrebným na jazdu na cestách. To znamená tachometer, smerovky, ručnú, čiže parkovaciu brzdu, funkciu výstražných svetiel aj všetkých ostatných. Musíte so sebou nosiť aj povinnú výbavu. Tak trocha galeje. Ale ak to všetko zvládnete, príslušný dopravný úrad vám vystaví technický preukaz. Potom vám už nič nebráni používať štvorkolku aj na otvorenej ceste.

 

Jazdou v teréne sa nič nekončí:

Úžitkové štvorkolky sú masívnejšie a vybavené pohonom všetkých štyroch kolies. Vodič má dokonca možnosť zvoliť si prenos výkonu iba na zadné kolesá, v ťažších podmienkach si jednoducho aktivuje pohon predných kolies. Štvorkolky ATV majú aj spiatočný chod. To ich priam predurčuje na viacero úloh. V zime ich môžete použiť na odhŕňanie snehu, k silnejším strojom totiž môžete pripojiť aj snežnú frézu. Majitelia si často namontujú aj navijak. Ten sa zíde nielen pri vyslobodzovaní samotnej štvorkolky, ale aj pri zvážaní dreva na chalupe či pri stavebných prácach.

 

Užívajte si s rozumom:

Všetko má svoje pravidlá. Väčšinu z nich vytvorila, samozrejme, logika a dodržiavať by ste ich mali v prvom rade vo vlastnom záujme. Po postupnom zdokonalení vás už čaká iba plné priehrštie adrenalínu, no a, prirodzene, aj obdivné pohľady slečien.

Facebook Comments