Práve ony nesú na svojich kolesách bremeno úspešnosti značky a často prinášajú automobilke najväčší zisk. Mimoriadne tajuplné je aj postavenie v rebríčkoch obľúbenosti. Paradoxne na čele spomínaných hitparád sa nachádzajú malé modely. Dané tajomstvo má celkom jednoduché vysvetlenie. Malé a ekonomicky prístupné modely sú spravidla u väčšiny z nás prvé automobily. A prvé auto je ako prvá láska. Takmer nikdy nehrdzavie.

 

Príbeh Twingo sa začal netradične

Novinka pri svojom predstavení doslova šokovala verejnosť. Výzor, vnútorný priestor a mimoriadne podarený „kukuč“ predných svetlometov vtrhol do triedy malých automobilov s takým elánom, aký nečakal prakticky žiaden konkurent. Konvenčné stvárnenie malého automobilu vymenilo Twingo za nezbedný výraz malého jednopriestorového vozidla. Riešenia v interiéri, ktoré priniesol, dodnes kopírujú mnohí konkurenti. Úplným šokom však bol vnútorný priestor. Popieral akékoľvek vonkajšie rozmery, posuvná zadná lavica dokázala čarovať s batožinovým priestorom. Neutíchajúca obľúbenosť si prakticky po celý čas existencie prvej generácie nevynútila takmer žiadnu tvarovú zmenu. Ani na karosérii, ani v interiéri. Čas na zmenu nastal v tomto roku. Veľkým otáznikom novej generácie ostal dizajn a celkové stvárnenie automobilu. Nové časy prinášajú nové priority: Nové tisícročie prinieslo nové myšlienky. Cieľ ostáva rovnaký. Renault vkladá do novej generácie maximum očakávaní. Svojím vzhľadom zostúpilo nové Twingo medzi ostatnú konkurenciu a chce si to rozdať s každým konkurentom. Do boja si oblieka tradičný kabát triedy najmenších automobilov. Svojich oponentov teraz vyzýva v prvom rade výkonom. Atraktívna trojdverová karoséria si dokonca hrdo nalepila označenie GT. Nadradenosť nad ostatnými však dáva najavo celkom decentne a s citom. Pozorné oko jednoznačne odhalí strieborné indície vyššieho výkonu pod kapotou. Vonkajší kryt hmlovky, spätné zrkadlá aj zadný spojler si obliekli strieborné lakovanie. Menej chápaví majú k dispozícii aj niekoľko autogramov GT.

 

Druhá generácia začína odznova

Od svojho predchodcu neprebrala takmer nič. Z predchádzajúcej generácie si totiž adoptovala iba jedno-jediné. Kľučky dverí. To je jediný odkaz, ojedinelá spojnica so slávnym predchodcom. Nič viac. A aby sme boli presní, ešte aj trojdverovú karosériu. Všetko ostatné si treba osvojiť nanovo. Silueta Twinga ráta s výraznou prednou časťou. Tú definujú predovšetkým rozmerné predné svetlomety a výrazný otvor chladiaceho vzduchu v prednom nárazníku. Ani v triede tých najmenších teda nechýba zdravá agresivita. Niet sa teda čo čudovať. Mimoriadnej popularite sa Twingo tešilo najmä umladých. Aktuálny trend oblých blatníkov predvádza nové Twingo vpredu aj vzadu, nenápadný odkaz na model Mégane v podobe malého zadočka batožinového priestoru pripomína zadná časť. Pole individualizácie Twinga sa začína dekoratívnymi polepmi. Pretekári siahnu po pomerne nevkusnej šachovnici, nežné pohlavie použije kvetinový dekor v štýle hippies.

 

Intímny charakter alternujú praktické riešenia

Ten sa prezentuje identickou filozofiou ako karoséria. Od svojho predchodcu opäť prebral jedinú maličkosť. Digitálny tachometer. Tentoraz ukrytý v oblej kaplnke. Spolu s externým displejom dôverne známeho autorádia sa vyníma presne v strede palubnej dosky. Verzia GT však poteší najmä športovým volantom a ešte jedným prístrojom. Otáčkomerom. Ten sa usadil na vrchu stĺpika riadenia. Vodičovi jasne naznačuje, že v malom „gétečku“ sú dôležitejšie otáčky motora než samotná rýchlosť. Škoda, že si športovú filozofiu neosvojili aj predné sedadlá. Odvážnejší aj športovejší tvar by im rozhodne neuškodil. Štvormiestne Twingo poteší aj dvojicu zadných pasažierov plnohodnotnými sedadlami, bohužiaľ, o samotnom priestore na nohy sa to povedať nedá. Presne naopak, kapitolu praktických riešení otvára už samotná palubná doska. Hlboký otvor navrchu stredovej konzoly je pripravený na všetko. Skutočne na všetko. Od menšej kabelky až po peňaženky, mobily či MP3 prehrávače, skrátka všetky moderné nepotrebnosti. Tým sa však vymenovanie odkladacích alternatív rozhodne nekončí.

 

Malé rozmery maskujú variabilitu

Renault Twingo aj naďalej ostáva na poli mestských vozidiel. Dokazuje to aj rozmermi, ktoré iba o čosi málo presahujú hranicu troch metrov. Napriek tomu je pripravené odviezť nielen štyri osoby. Keď treba, dokáže zhltnúť aj vyše dvojmetrové predmety. Osobitne posuvné sedadlá zadných pasažierov taktiež prispievajú k priestorovej mágii. Rozmerná odkladacia skrinka pred spolujazdcom, ale aj populárny mobilný popolník či sklopné operadlo sedadla spolujazdca zvyšujú číselné vyjadrenie odkladacích možností o ďalších tridsať litrov.

 

Twingo má aj svoju digitálnu tvár

Moderné časy, moderné formáty reprodukcie sa denne objavujú v automobiloch v čoraz hojnejšom počte. V odkladacej skrinke nájdeme USB vstup na pripojenie populárneho iPodu či rôznych MP3 prehrávačov. Ženské indície a priority dokazuje aj takzvaný make-up box. Nemožno sa tomu čudovať – aj za volantom sa ženy snažia byť krásne.

 

GT sa rovná sto koní

To je pre chlapa oveľa dôležitejší údaj než kadejaké odkladacie skrinky. Potenciu maloobjemového motora dopuje turbodúchadlo. Tak sa maximálny výkon malého štvorvalca dokáže v istých prípadoch vyšplhať aj nad spomínanú hranicu. Čarovné turbo nielen pomáha pri zrýchľovaní, ale dokáže aj šetriť spotrebu. Zrýchlenie na stokilometrovú rýchlosť v priebehu desiatich sekúnd je mimoriadne pôsobivé. Najmä v menších vozidlách ho možno precítiť intenzívnejšie než vo veľkých limuzínach. Aj maximálna rýchlosť sa takmer dostala na hranicu dvesto kilometrov za hodinu. Vymenované údaje dávajú optickým maličkostiam skutočný zmysel.

 

Malé, vrtké, dobre jazdí

Na horských serpentínach nás milo prekvapil aj podvozok. Vrodené nedostatky predného pohonu eliminuje celkom bravúrne. Jazdnú neutralitu si zachováva až do vyšších rýchlostí, akými v zákrute vodiči danej kategórie istotne nejazdia. Vyspelosť konštrukcie však dokazuje aj na nerovnostiach či jamách, keď zbytočne neposkakuje. Jednoducho Twingo dospelo, a to aj napriek tomu, že to svojimi rozmermi nedáva najavo.

 

Renault Twingo druhej generácie otvorilo éru mestskej avantgardy

Revolúciu zakladateľa triedy netradičných mestských automobilov nástupca posunul do sféry nových riešení s výrazným imidžovým podtónom. Twingo si zachovalo unisexový charakter i nezbedný výraz rebela. Páčiť sa bude v prvom rade ženám, no má čím osloviť aj chlapov. Napríklad mňa si verzia GT celkom podmanila.

Facebook Comments