Chlapa možno uraziť iba dvoma spôsobmi. Stačí, ak mu poviete, že je zlý šofér alebo zlý milenec. Orálne schopnosti mnohých vodičov sa však končia, len čo ide do tuhého a treba podržať plyn v zákrute. Pud sebazáchovy nepustí, noha z plynu často putuje k brzde. Práve prejazd zákrutou oddelí skutočných znalcov volantu od ostatných.

Žiaden okruh nešetrí zákrutami:

Hoci aj menší či motokárový okruh spoľahlivo preverí cit pre zákruty, správny moment brzdenia či pridávanie plynu. Mnohí z nás už po krát kej sérii zákrut na náročnejšom okruhu získajú opätovný rešpekt k autu. Je to jednoduché. Ak to prestrelíte, štrková zóna vás okamžite vytrestá stratou kontaktu s asfaltom a v horšom prípade aj zapadnutím či návštevou gumenej bariéry. Môžete v hanbe čakať na príchod odťahovky. Ona vás vráti na trať, aby ste sa mohli kajať a opätovne hľadať ideálnu stopu v zákrute. Jazdenie na okruhu je však nákazlivá choroba. Opantá vás tak, že onedlho nebudete chcieť prestať.

Zverte sa do rúk odborníkov:

 Najmä v západnej Európe sú mimoriadne populárne kurzy športovej jazdy. Nedajte sa prekvapiť, ak sa vrátite do školských čias. Je až neuveriteľné, koľko zlozvykov má každý z nás. Držanie volantu, nastavenie sedadla, preraďovanie alebo podraďovanie. Pokyny inštruktorov sú jasné. Treba dodržiavať aj maximálnu rýchlosť cvičenia. Ak sa na to všetko vykašlete, veľmi rýchlo zistíte, koľko vecí nestihnete už len pri obyčajnej šesťdesiatke. Ak to zvládnete, pokračujete na vyšší stupeň. A tu už nasávate pretekárske finty. Správne ubratie plynu vám ušetrí zbytočné brzdenie. Taktiež netreba zbytočne veľa krútiť volantom. Jazdenie na okruhu a špecializované kurzy športovej jazdy sú v móde. Prakticky každá nemecká automobilka ponúka tieto podujatia: Audi Sportscar Experience, BMW Fahrer Training či Porsche Driver Training. Kurzy sú rozdelené do jednotlivých urovní. Od začiatočníkov až po perfekcionistov.

Nissan 350Z a Hungaroring:

Maďarská trať, tentoraz s japonskou ikonou driftu. A to hneď v dvoch verziách. Kupé aj kabriolet. V novom modelovom roku si model obliekol zopár zmien. Spoznať ho môžete aj podľa mierne vydutej kapoty uprostred. Najviac pozornosti sa totiž ušlo motoru. Vyššia hlava valcov, dokonalejšie chladenie a vyššia životnosť. Elementárne požiadavky na športový automobil, ktorý za prijateľných podmienok ponúka dynamiku na úrovni Porsche. Práve na okruhu sme preverili pravdivosť tlačových informácií. Ľahkosť, s akou sa dá „tristopäťdesiat zetko“ ovládať, doslova vyráža dych. Talent na drifting sa ukáže pri každom pridaní plynu v zákrute. Zadná časť okamžite vybočí a vypýta si ďalšiu dávku plynu. Ak nepridám, poslušne sa vráti naspäť. Rovných tristotrinásť koní vystrelí Nissan na stovku za menej ako šesť sekúnd. Maximálka – rovných dvestoosemdesiat kilometrov za hodinu. Relatívne puristický interiér ponúka presne to, čo od športiaka potrebujú vyznávači športovej jazdy. Akurátny volant, prevodovú páku s nepríjemne krátkymi dráhami radenia a pohon zadných kolies! Ak sa s ním vydáte na okruh, určite z neho nebudete chcieť odísť.

Audi RS 4 a Hungaroring:

Práve špičkový, štyristodvadsaťkoňový model ideálne pasuje na súťažný okruh. Tam dokáže naplno prezentovať svoj talent. Maďarská trať, na ktorej sa jazdia aj preteky formuly jeden, dokonale preverí zrýchlenie na stokilometrovú rýchlosť za menej ako šesť sekúnd. V zákrutách ukáže výhody pohonu všetkých štyroch kolies, no zároveň odkryje aj svoju najväčšiu slabinu v podobe relatívne ťažkej prednej časti a z nej vyplývajúcej nedotáčavosti vozidla. Stačí však rada inštruktora a vhodné ubratie plynu zmení jazdné vlastnosti na čertovsky pretáčavé. Drifting v podaní inštruktorov doslova vyráža dych. Slalom absolvuje RS4 minimálne o dvadsať kilometrov rýchlejšie než ktorýkoľvek konkurent zo strednej triedy. Apropo, karoséria sedanu dokonale maskuje jazdné vlastnosti a výkon na úrovni superšportových modelov. Ak chcete, aj vy si môžete osvojiť jazdnú perfekciu. Stačí si objednať kurz, absolvovať jednotlivé stupne a na konci čaká perfektná jazda tentoraz vo vašom podaní.

Opel Corsa OPC a Euroring:

 Krátky, iba trojkilometrový motokárový okruh na juhu Maďarska, k tomu malá, takmer dvestokoňová Corsa OPC. Ideálna kombinácia na vyplavenie adrenalínu. Najsilnejšia Corsa všetkých čias hrdo ukazuje svaly. Mohutné blatníky, čierny difúzor a agresívny predný nárazník dopĺňajú až osemnásťpalcové(!) disky kolies. Tentoraz oceňujem nastavenie podvozka najsilnejšej Corsy OPC. Zrýchlenie na stovku v priebehu siedmich sekúnd sa okamžite prejaví na zrýchlení dychu. Maximálna rýchlosť vyše dvestodvadsať kilometrov za hodinu dokáže rozdráždiť takmer každého vodiča. Agilita, akou sa čiperná Corsa prezentuje, je pozoruhodná, jedinou slabinou je otvorený diferenciál. A ten znamená prešmykovanie vnútorného kolesa v zákrute. Inak vrelo odporúčam. Do zákrut aj na rovinku.

 

Peugeot 207 RC a Monte Carlo:

 Skratka RC nadopovala najobľúbenejší model francúzskej automobilky maximálnym výkonom na úrovni stosedemdesiatštyri koní. Objemom pomerne nenápadný štvorvalec vďaka turbodúchadlu hýbe malým Peugeotom svižne. Presvedčiť sme sa išli na uzatvorený úsek cesty, na ktorej sa jazdí rely Monte Carlo. Ůzke horské serpentíny s množstvom zákrut dokonale preverili podvozok. Klobúk dole. Tí Francúzi to s predným pohonom vedia. Prudké „vracáky“, dlhé zákruty aj rovinky. Horská scenéria je nádherná a nedávnu rely ešte pripomínali „nagumované“ brzdné úseky pred každou zákrutou. Počiatočné obavy z dýchavičnosti motora sa rozplývali po každom pridaní plynu. V zákrutách sa podvozok prezentoval hravou zadnou časťou. Priemerná spotreba pri asfaltových prasačinkách prekročila aj dvadsaťlitrovú hranicu. Adrenalín je však liek a za lieky dnes platíme nemalé peniaze.

Seat Leon Cupra a Vipotest Púchov:

Testovací polygón slovenského výrobcu pneumatík je jediným miestom na Slovensku, kde vás inštruktori zasvätia do tajov zvládnutia kontrolovaných šmykov. My sme preverili najsilnejší Seat Leon Cupra. Rovných dvestoštyridsať koní poskytne dvojlitrový turbomotor. Podvozok si Cupra požičala priamo z pretekárskych špeciálov. Je tvrdý a nekompromisný. Taký má byť. Vyžaduje pretekársky odhad a pevnú ruku na volante. Potom sa dokáže odvďačiť neutrálnymi jazdnými vlastnosťami a dynamikou. Tá je vyjadrená zrýchlením na stovku za šesť a pol sekundy či maximálkou takmer dvestopäťdesiat kilometrov za hodinu. Ostrý hatchback poteší aj estétov. Emotívne južanské krivky tentoraz ukrývajú aj adekvátny temperament.

Facebook Comments