Ako sa pozeráte na znepokojivo prehlbujúcu sa dlhovú krízu v Európe? Myslíte si, že bude výraznejšia a dlhšia ako v roku 2008?
Na chvíľu som sa zľakol, že sa ma opýtate, ako sa to dá riešiť, lebo podľa mňa sa to riešiť nedá. Určite, že sa obávame a stále ešte neviem, kde a ako nájsť východisko z tejto situácie, lebo podľa doterajšieho vývoja ľud žiadnej krajiny nedovolí svojej vláde urobiť to, čo by mala. Teda aby menej míňala, ako dostane. Neviem, ako sa to bude ďalej uberať, v mnohých vyspelých krajinách zaznamenávame predtým nevídané nepokoje proti bankám, proti bohatstvu. Myslím si, že celý svet je trochu pomýlený tým, že je nastavený na rast, čo sa mi zdá trochu choré. Viete, keď sa lezie na kopec, dosiahne sa vrchol a vy musíte ísť dole. Obavy sú teraz z toho, aby ten pád nebol príliš silný. Nie som pesimista, ale skutočne neviem, ako sa situácia dá riešiť. Možno najskôr v zmene myslenia u ľudí.

Padajú vlády, európske ekonomiky trhy tlačia k výrazným škrtom, čo určite zasiahne aj segment automobilov. Začínate už pociťovať pokles objednávok od firiem?
Keď berieme do úvahy kategóriu úžitkových vozidiel, v rokoch 2008 – 2009 sme cítili veľmi veľký pokles, o rok neskôr to išlo trochu hore a rok 2011 sme mali mimoriadne dobrý. Bolo to spôsobené tým, že firmy dva roky odkladali nákupy vozidiel a naša ekonomika opäť silno rástla. Ďalší vývoj je ťažšie predvídateľný. Ale aj v týchto časoch, keď veľa optimizmu v ľuďoch nie je, treba sa niekedy trochu odmeniť a myslím si, že naše osobné autá nie sú len dopravné prostriedky, ale aj odmena.

Na čo sa, naopak, tešíte ako importér a predajca v roku 2012?
Začali sme sa už tešiť pred niekoľkými týždňami, v novembri. Predstavili sme veľmi obľúbenú tretiu generáciu Mercedesu-Benz ML a verím, že nová verzia pritiahne ešte viac záujemcov, ktorí si nechcú v aute prevážať len aktovku. Okrem toho sa objavila aj nová trieda B, jej bezpečnostná výbava sa bez problémov dá porovnať s bezpečnostnými systémami áut najvyššej kategórie. Na frankfurtskom autosalóne, a následne aj u nás v Bratislave, sme ukázali aj štúdiu novej generácie triedy A, ktorá príde na trh v jeseni 2012. Máme teda tri úplne nové segmenty a prídu ešte ďalšie, prezradím nové SL a tak ďalej. Rok 2012 by mal byť nabitý novinkami.

Prídete v roku 2012 aj s nejakou prevratnou technologickou novinkou?
V súčasnosti už naozaj v niektorých modeloch môže človek pomaly sedieť vzadu a auto funguje samo. Skutočne existujú technológie, že autá sa dajú ovládať na diaľku, cez satelit, len nie je ešte celkom jasná zodpovednosť za prípadné havárie. Ale myslím si, že budúcnosť je v tom, že vás niekde napoja na niečo, sadnete do auta a čo najrýchlejšie a najbezpečnejšie vás to niekam dovedie. Verím však, že budú aj cesty, kde vám radosť zo šoférovania nevezmú.

Na akom najzaujímavejšom modeli ste sa viezli? Z ktorého ste boli vo vytržení?
Ešte stále som a je to SL 65 AMG Black Series, ktorého sa vyrobilo len 350 kusov. Pod kapotou má 670 koní, 1 000 newtonmetrov krútiaceho momentu, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy, takže dá sa s tým pohrať.

So značkou Mercedes-Benz sa spája aj silná prítomnosť v seriáli formuly 1. Neuvidíme v blízkej budúcnosti na Slovensku niektorého z „vašich“ jazdcov: Schumachera alebo polovičných (pre McLaren) Hamiltona či Buttona?
Neviem o tom.

Okrem milovníka koní pod kapotou ste jeden z najväčších milovníkov reálnych koní u nás. Ako parkúrový jazdec ste boli členom olympijského družstva, ktoré sa pripravovalo na OH v Mníchove a Moskve. Momentálne ste predseda Slovenskej jazdeckej federácie. Čo na koňoch najviac obdivujete?
Úprimne povedané, všetko. Jednak je to päťsto až šesťsto kilogramov pozitívnej energie, pretože kôň nie je šelma. Preň je obrana útek. Sú to veľmi jemné a úprimné zvieratá s nádherným pohybom a očami. Jedny z najkrajších zvierat na zemi.

Sú kone dobrá investícia?
Kôň nie je investícia, ale vzťah a láska. Koňa nemôžete odložiť na pol roka do kúta ako loptu či bicykel, potrebuje dennodennú starostlivosť. A je len veľmi málo stajní či žrebčínov, ktoré by boli sebestačné. Môže mať niekto šťastie, ako to bolo v prípade Overdosa, ktorého kúpili za štyritisíc dolárov a vyhral už stovky tisíc eur a ponúkali zaň už niekoľko miliónov eur. Ale je to jeden z tisíc.

Aký záujem je o slovenské kone vo svete?
Pred pár rokmi na konferencii vo Viedni si jeden profesor položil otázku, že čo je národné rakúske a prišiel na to, že to je španielska jazdecká škola. Pretože všetko je nadnárodné. Takisto v chovoch je to také poprepájané, že sa nedá povedať, že by existoval špeciálne slovenský.

 

Viac sa dočítate v januárovom čísle mesačníka Brejk.

Facebook Comments