10. Nožnicovoruký Edward
Tim Burton je už svojím vzhľadom čudák. No jeho filmy majú nezameniteľnú patinu a vizuálnu stránku ako z iného sveta. Podobné je to aj s dejom príbehov, ktoré rozpráva. Alebo skôr rozprávok pre dospelých. Jednou z tých najkrajších, najznámejších a, samozrejme, bizarných je aj Nožnicovoruký Edward. Hlavného hrdinu stvárnil Johnny Depp a odvtedy tvoria s Burtonom takmer nerozdeliteľnú dvojicu. Stačí si pozrieť aj ich najnovšie a znova extrémne bizarné dielo Alenka v ríši divov, ktoré do našich kín vpadne čochvíľa. Edward je mladý umelý muž, ktorého na hrade stvoril starý vynálezca. No skôr, než ho stačil dokončiť, umiera. Namiesto prstov mu neostalo nič iné, než britvy a nožnice. Nájde ho v opustenom spustnutom hrade niekto, kto by sa do bežného príbehu hodil? Nie, je to podomová predavačka kozmetiky. Vezme ho k sebe domov, do farebného predmestia plného amerického stereotypu osemdesiatych rokov. Film pôsobí obskúrne hlavne spojením týchto dvoch svetov. Uniformovaných moderných pastelových domov s navonok slušnými, ale inak závistlivými ľuďmi a rozprávkového hradu s jeho obludným, no pritom plachým obyvateľom, ktorý sa zaľúbi do tej nepravej.

 

9. Pí
Ludolfovo číslo sa nesie celým temným filmom Darrena Aronofského, ktorý má na svedomí aj známy Rekviem za sen. Pí je o hľadaní poriadku v chaose. Geniálny matematik Cohen sa vo svojom rozbombardovanom byte snaží predpovedať stav akcií na burze. Vychádza z jednoduchej teórie, že ak sa dá každý jav v prírode a v celom vesmíre vyjadriť číslami, je tu možnosť, že sa dá nájsť určitý vzorec periodicity aj v chaotických zákonitostiach. Jediným človekom, s ktorým sa introvertný a schizofrenický Cohen ako-tak baví, je jeho profesor, ktorý podobný vzorec hľadal v Ludolfovom čísle. Aronofsky ponúka divákovi možnosť zamyslieť sa nad možnosťou existencie osudu a jeho ovplyvňovania. No celú túto filozoficko-matematickú otázku zabalil do pre neho typického, depresívno-mechanického obalu. Film je nakrútený na čiernobiely film s extra vysokým kontrastom a zrnitosťou. Ťažké migrény hlavnej postavy sa takmer dostanú aj do hlavy diváka, ktorý je v tomto absurdnom priestore svedkom scén reálneho sveta, ako aj toho snového. Soundtrack tvorí industriálne techno s donekonečna sa opakujúcimi bicími a po čase z toho má človek chuť vyriešiť to definitívne, tak ako Cohen svoju migrénu. Ale to už si musíte pozrieť sami. A určite radšej bez detí.

 

8. Robot monster
Tento film je zlý. Ale naozaj najhorší. Stal sa meradlom toho najbiednejšieho, čo sa na strieborné plátno kedy dostalo. Príbeh je uletený, no jeho spracovanie tomu dalo korunu. Film z roku 1953 rozpráva o mimozemskom monštre s telom gorily a prilbou potápača na hlave, ktoré prišlo na svet zničiť všetkých ľudí. Prežijú len šiesti a Robot monster ich akože naháňa po kopcoch, aby naplnil svoju misiu. Nejakou záhadou sa zaľúbi do jednej preživšej a už ju vlastne nechce zabiť. Celý film bol hotový za štyri dni s použitím troch pozadí. Všetkých šesť hercov hralo, ako keby sa celou dušou snažili o Zlatú malinu, a monštrum bolo asi také strašidelné ako bublinky z bublifuku, ktorý vytváral jediné špeciálne efekty vo filme. Robot monster získal také negatívne ohlasy od divákov aj kritikov, že režisér Phil Tucker sa pokúsil zastreliť. Ako však raz niekto poznamenal, ide o dôležitú relikviu svetovej kinematografie, ktorú by mali vidieť všetci. Až potom totiž budú môcť oceniť krásu „normálnych“ filmov.

 

7. V koži Johna Malkovicha
Ďalšia filozofická otázka, či ovládame svoj život, alebo ho niekto ovláda za nás, je rozoberaná v ozaj absurdnej a bizarnej komédii V koži Johna Malkovicha. Tento herec si zahral sám seba v príbehu bábkara Craiga a jeho ženy, ktorá je zamilovaná do zvierat. Okrem iného sa snaží vyliečiť retardovaného šimpanza. Finančne sa im nedarí a Craig nastúpi ako účtovník do veľkej firmy s nízkymi stropmi. Veď podľa jeho šéfa nižšie stropy znamenajú nižšie nájomné. Craig v tejto budove, kde majú aj polovičné poschodie, nájde malý tajný vchod. Ten vedie priamo do hlavy herca Johna Malkovicha. Po vstúpení do tejto bytosti na pár minút vidíte, počujete a cítite presne to, čo tento herec. Potom vás to vypľuje niekde v New Jersey. Tento absurdný zážitok sa rozhodne Craig so svojou neopätovanou láskou Maxine speňažiť a v koži Johna Malkovicha sa strieda jeden duchovný turista za druhým. Táto uletená snímka vám zaručene vezme dych. Hlavnú príbehovú líniu ešte dotvárajú ďalšie drobnosti, ktoré akoby nepochádzali z hlavy pozemšťana. Alebo v hlave scenáristu Kaufmana zodpovedného za ďalší skvele bizarný film Večný svit nepoškvrnenej mysle bol ešte niekto iný?

 

6. Rocky horror picture show
Najzábavnejší úchylný sci-fi hororový muzikál. Alebo erotická transvestitná rocková komédia. Aj takto opisujú tento anglický kultový paškvil. V celom filme asi nie je nič, čo by sa dalo považovať vo veľmi širokých medziach za normálne. Mladý manželský pár na ceste autom zablúdi a skončí v kaštieli doktora Frak-A-Furtera. Tento transvestita sa práve na jeho zjazde obyvateľov planéty Transylvania v galaxii Transexual chystá oživiť svojho Frankensteina. Ten jeho je však slaboduchý polonahý švédsky kulturista. Predstaviteľ hlavnej postavy Tim Curry tu takmer celý film behá v spodnej bielizni alebo negližé, zvádza manželský pár alebo zabíja zmrazeného Meat Loafa. Tanečné a spevácke kúsky sú v tomto filme naozaj mimozemské. Aj keď po premiére v roku 1975 dostal film zdrvujúce kritiky, onedlho sa stal kultovým. Vo svetových kinách sa premieta dodnes. V jednom mníchovskom kine ho uvádzajú bez prestávky aspoň raz za týždeň už tridsaťpäť rokov a ozajstní fanúšikovia tejto muzikálovej bizarnosti si na premietanie nosia ryžu, gumené rukavice alebo párty klobúčiky, aby mohli na rôznych scénach spolupracovať.

 

5. Brazil
Terry Gilliam je slávny filmár. Nepreslávil sa len svojimi dielami, ale aj svojimi náladami a uhlami pohľadu. Jednoducho talentovaný čudák. Spolupracoval s legendárnymi chlapíkmi z Lietajúceho cirkusu Montyho Pythona. Na jeho konte je veľa zaujímavých filmov úspešných komerčne, ako aj umelecky. Z tých najznámejších to bude asi 12 opíc s Bradom Pittom a Bruceom Willisom. Desať rokov pred týmto hitom v roku 1985 nakrútil Brazil. Bizarné dielo, ktoré polovica divákov nepochopí a druhá to zvládne, len ak si ho interpretuje po svojom. Inšpiroval sa románom 1984. Dej sa odohráva niekedy v dvadsiatom storočí a divné kulisy pripomínajú dvadsiate roky zmiešané s najnovšími technológiami. Hlavná postava – úradník Sam Lowry, si robí svoju prácu vo svete ovládanom všemohúcim ministerstvom informácií až do chvíle, keď stretne dievča zo svojich snov. Do toho všetkého sa zapletú teroristi, odsúdenie nevinného len pre zámenu písmena v mene, anjeli, samuraji a Robert de Niro v úlohe maskovaného „zbojníka“. Brazil sa dá brať ako kritika spoločnosti, nebezpečenstvo ovládania informácií a ľudskej lenivosti rozhodovať o svojom osude. Fanúšikovia tohto zvláštneho filmu tvrdia, že každá scéna je taká geniálna, že by sa dala zarámovať, a každá rekvizita je hodná uloženia v múzeu. Pre mnohých však Brazil stále ostane najbizarnejším Gilliamovým filmom.

 

Viac sa dočítate vo februárovom čísle mesačníka Brejk.

Facebook Comments