Skôr doľava orientovaný poľský premiér Donald Tusk však strojom TU-154, v ktorom Kaczyński zahynul, lietať údajne odmietal. Niektorí experti totiž tieto lietadlá považujú za menej bezpečné, medzi poľskými politikmi by ste podľa miestnych médií našli pre ne aj označenie „lietajúca truhla“. Denník Fakt dokonca napísal, že samotný prezidentský špeciál sa často kazil a nebol vybavený najmodernejším navigačným systémom. Práve zlé nastavenie výškomeru v kombinácii s fatálnou chybou pilota zrejme spôsobilo tragédiu neďaleko letiska v Smolensku, ktorá si vyžiadala 96 obetí vrátane poľských politických i armádnych špičiek. Prehodnotiť svoje vybavenie krátko po tragédii poľského prezidenta chce napríklad Bulharsko. Predstaviteľ ministerstva obrany Atanas Kostov vyhlásil, že ich prezidentské lietadlo typu TU-154 zostane na zemi, „kým nebude známa technická príčina nehody v Smolensku“. Zároveň uviedol, že by mali popremýšľať o predaji prezidentského tupoleva a kúpiť niečo iné. Veľkosťou by im vyhovoval napríklad Boeing 737 s doletom štyritisíc kilometrov.

Slováci sú bez obáv:

Z úst našich kompetentných sme takéto úvahy nepočuli, hoci slovenskú vládnu letku tvoria aj dve lietadlá TU­-154M, pričom jedno z nich z roku 1989 má generálnu opravu za sebou, druhé z roku 1998 kontrola ešte čaká na jeseň. Hovorca prezidenta SR Marek Trubač uviedol, že tento typ lietadiel je spoľahlivý, hoci sú trochu hlučné. „Pán prezident nemá strach na nich lietať a poletí týmto strojom aj na pohreb pána prezidenta Kaczyńskeho,“ povedal pre BREJK Trubač.

Maďarské múzeum:

Iný názor má na tupolevy český prezident Václav Klaus. Tomu sa počas návštevy Japonska „tučko“ pokazilo a musel sa po krajine premiestňovať vlakom. Aj preto sa naši západní susedia rozhodli používať na vládne účely už len novšie kanadské lietadlo CL-601 Challenger pre pätnásť cestujúcich a dva nové dvojmotorové Airbusy A-319CJ pre 42 – 98 pasažierov. Priam muzeálnymi strojmi disponuje maďarská politická elita. Ich „Air Force One“ tvorí Antonov-26 z roku 1980! Hoci je podľa odborníkov lietadlo vo výbornom stave, jeho využitie je dosť obmedzené napríklad pri lietaní za zlých poveternostných podmienok. Maďarský prezident sa občas presúva aj prenajatým lietadlom od spoločnosti Malév a pred časom lietal aj komerčnými letmi. Horúci kandidát na premiéra Viktor Orbán nedávno vyhlásil, že zastaranú flotilu hodlá čo najrýchlejšie vynoviť. Prekvapujúco najmodernejšiu flotilu má srbský prezident. Ten si lieta na štátne návštevy na stroji strednej triedy Dassault Falcon 50, ale má k dispozícii aj jeden Learjet 30 – business jet…

 

Viac sa dočítate v májovom čísle mesačníka Brejk.

Facebook Comments