Legendárnemu víťazstvu na Mille Miglia sa ťažko niečo vyrovná. V mysliach ľudí ešte stále ostáva heroický výkon Stirlinga Mossa a jeho navigátora Denisa Jenkinsona, ktorý bol novinár. Práve on vypracoval poznámky a analyzoval takmer celú vyše tisícpäťsto kilometrov dlhú trasu, ktorú Moss absolvoval za neuveriteľných desať hodín, sedem minút a štyridsaťosem sekúnd. Druhého, legendárneho Fangia porazil takmer o pol hodiny. Mimochodom, Moss vďaka Jenkinsonovým poznámkam profitoval aj na trati, jeho znalosti sa tak vyrovnali domácim pretekárom. Navyše pred dvoma rokmi odhalil samotný Stirling tajomstvo víťazstva. Priznal sa k použitiu amfetamínov, ktoré boli v tých časoch povolené a výrazne prispeli k víťazstvu. Legendárny Mercedes-Benz 300 SLR ožíva: Nechýba nič. Vlastne chýba všetko. Čelné sklo, bočné okná, strecha či prvky komfortu. SLR Stirling Moss je ostrý športiak bez kompromisov. Tvorcovia dbali aj na detaily historickej predlohy. Ochranné rámy za hlavami pasažierov, mohutné „sidepipes“, čiže výfuky ústiace na boku karosérie, a to už v predných blatníkoch! Mimoriadne atraktívne sú aj proporcie. Dlhá predná kapota a takmer neexistujúca zadná časť, to sú tvary, ktoré okamžite označíte za klasiku.

Retrovýzor ukrýva najmodernejšiu techniku:

Najväčším nepriateľom zábavy je hmotnosť. Vývojári Mercedesu-Benz to vedia. Kabát superšportu je vyrobený kompletne z karbónu, pridajte k tomu bezchybnú aerodynamiku, mimoriadne výkonný osemvalec, pohon zadných kolies a recept večného úsmevu za volantom je hotový. Obnažená karoséria poskytuje dostatočný prítlak na vozovku, a to najmä vďaka rozmernému difúzoru, ktorý je oveľa väčší, než používa kupé či roadster SLR. Zásluhu na bezchybnej aerodynamike má najmä zakrytovanie podvozka.

Dvaja plus vzduch:

SLR Stirling Moss je pre tých, čo si vedia užiť čerstvý vietor a tento zážitok okorenia dávkou superdrahého exhibicionizmu. Škrupinové sedadlá, karbónová stredová konzola s ovládačmi klimatizácie, ktoré však pôsobia skôr ako vtip vzhľadom na otvorený interiér. Zaujímavo pôsobí „téčkový“ volič automatickej prevodovky, naopak volant je úplne klasický, doplnený o páčky radenia pod volantom. Nič viac. Ak nerátame malé deflektory na kapote, ktoré jediné uberajú intenzitu prúdenia vzduchu na tvár vodiča.

Vnútorné hodnoty sa nemenia:

Vidlicový osemvalec s objemom päť a pol litra je dopovaný mechanickým kompresorom. Výsledkom je monumentálny výkon na úrovni šesťstopäťdesiat koní a neuveriteľných osemstodvadsať newtonmetrov krútiaceho momentu. V spolupráci s odľahčenou karosériou je stovka na tachometri minulosť v priebehu tri a pol sekundy a maximálna rýchlosť predstavuje kozmických, vzhľadom na otvorenú karosériu neuveriteľných, tristopäťdesiat kilometrov za hodinu. Aktívni jazdci môžu pri pekelných radovánkach využiť aj výsuvné prítlačné krídlo, ktoré umocňuje prítlačný efekt na zadnú nápravu. Za normálnych okolností sa vysúva pri extrémnom brzdení a produkuje brzdnú silu, akú má napríklad bežný hatchback kompaktnej triedy.

Sedemdesiatpäť kusov pre celý svet:

Nie je to známka krízy, práve naopak. Je to pečať výnimočnosti. Mercedes-Benz SLR Stirling Moss je totiž určený verným zákazníkom SLR. O jeho budúcnosť sa netreba báť. Všetkých sedemdesiatpäť kusov je totiž beznádejne vypredaných. Pozitívne na tom je, že jeden kus smeruje aj na Slovensko.

Facebook Comments