Japonská automobilka sa tak postavila do čela výrobcov, ktorí už dnes ponúkajú techniku zajtrajška. Bohužiaľ, high-endová technika sa bude predávať iba vybraným subjektom v Japonsku a USA. Celkový plán výroby totiž ráta s predajom asi osemdesiat kusov ročne. Zaujímavá bude aj cena. Celkovú cenu výrobca ešte nezverejnil, no mesačná lízingová splátka bude symbolických päťsto dolárov. Experimentálny výtvor maskuje rodinný automobil strednej triedy. Žiadne netradičné tvary, žiaden futuristický dizajn. Honda FCX je plnohodnotný manažérsky automobil s dostatkom priestoru pre štyri osoby s atraktívnym dizajnom. Kompletná technika palivových článkov je umne ukrytá do konvenčného kabáta limuzíny s aktuálnym dizajnom. Niektoré prvky modelu FCX sa dokonca objavia na nadchádzajúcej generácii Hondy Accord. Sofistikovaná technika myslela na všetko. Vývoj modelu FCX priamo súvisel s aplikáciou pohonu prostredníctvom palivových článkov. Všetky stavebné prvky tohto systému sú dôsledne rozmiestnené. Neuberajú tak z priestoru pre cestujúcich alebo batožinu. Stosedemdesiatlitrová nádrž na vodík je umiestnená za zadnými sedadlami, samotný elektromotor poháňajúci predné kolesá nájdeme klasicky pod prednou kapotou, palivové články sú zabudované do stredného tunela spolu s veľkokapacitnými batériami. Celkom normálna jazda. Blízkosť sériového využitia dokazujú aj jazdné výkony. Svojimi parametrami sa Honda FCX celkom priblížila bežným, dnes používaným automobilom. Hnacia jednotka je pritom až o štyridsať percent menšia a o rovných stoosemdesiat stoosemdesiat kilogramov ľahšia ako agregát predchádzajúcej generácie. Napriek tomu je o pätnásť percent výkonnejšia. Má maximálny výkon stodvadsaťdeväť kilowattov a maximálny krútiaci moment vyše dvestopäťdesiat Nm. Maximálna rýchlosť predstavuje stošesťdesiat kilometrov za hodinu, takže ani s takýmto ekologickým automobilom sa na diaľniciach nestratíte. Navyše dojazd na jedno „natankovanie“ vodíka predstavuje viac ako slušných päťstosedemdesiat kilometrov. Komerčný predaj by mal odštartovať v roku 2020. To je méta, ktorú si automobilka Honda vytýčila ako cieľ. V danom roku by sa mal začať celkom bežný predaj automobilov s technikou palivových článkov. Dovtedy ostáva vyriešiť najväčšiu otázku. Tou ostáva cena samotných palivových článkov. Zatiaľ sa predaj obmedzí iba na malé série maximálne v tisíckach kusov. Vodík teda istotne vystrieda benzín, otázny ostáva iba dátum sériového štartu.

Facebook Comments