Plavba pod plnými plachtami, kúpanie v nádherných zátokách ostrovov s voľnými plážami a večery v romantických prímorských mestečkách – to je sen mnohých z nás. Takýto fascinujúci pobyt na otvorenom mori s vašimi blízkymi vôbec nemusí stáť viac ako dovolenka v hoteli. „Rozhodne to nie je šport len pre milionárov, ale, samozrejme, nie je ani pre chudobných,“ prezrádza dlhoročný jachtár M. Holák. Na mori sú si všetci rovní a je pravda, že ak si to raz vyskúšate, budete sa chcieť na vlny určite vrátiť. Najdôležitejšia na lodi, najmä pri dlhých plavbách, je bezpečnosť. More je nevypočitateľné a rýchlu pomoc nemožno očakávať. V kritických situáciách si človek musí poradiť sám. Príprava pred vyplávaním na more je preto nevyhnutná. Kapitán, ktorý vstupuje na loď, má vedieť, na aký vietor je stavaná, aké manévre ňou možno robiť, či a kde môže pristáť. Musí mať základné poznatky o meteorológii a pred vyplávaním urobiť dôkladnú technickú prípravu lode. Tieto zásady platia nielen pri športovom, ale aj pri turistickom jachtingu.

Ako sa stať kapitánom:

„Skipperom, čiže kapitánom lode, sa môže stať prakticky každý, kto získa kapitánsky preukaz,“ vysvetľuje M. Holák. Stačí len osloviť jednu zo spoločností, ktoré sú oprávnené takéto preukazy vydávať, a zložiť skúšky. Tie majú praktickú a teoretickú časť, adept musí zvládnuť jachtárske pravidlá, meteorológiu, prácu s vysielačkou a veľa ďalších potrebných poznatkov na bezpečnú plavbu. Praktická časť trvá asi týždeň na mori a končí sa sólovou záverečnou jazdou. Kurz má viacero stupňov, ktoré sa robia postupne a stojí od päťsto eur (pätnásťtisíc korún). Preukaz možno získať na Slovensku a má medzinárodnú platnosť. Aj na vedenie malého plavidla na slovenských priehradách treba preukaz.

Kapitánske preukazy rozdeľujeme do troch kategórií, ktoré určuje zákon o námornej plavbe (zákon č. 435/2000 Z.z. platný od 10. 1. 2002):

1. stupeň A – veliteľ rekreačného plavidla oceánskej plavby – bez obmedzenia.
2. stupeň B – veliteľ rekreačného plavidla morskej plavby – do dvesto míľ od pevniny.
3. stupeň C – veliteľ rekreačného plavidla pobrežnej plavby – maximálne dvanásť námorných míľ od pevniny a ak sila vetra nepresiahne
4 ° Beaufortovej stupnice.

Kúpiť alebo prenajať?

Kto už má kapitánsky preukaz a plánuje kúpiť si loď, musí zvážiť, koľkokrát za rok sa na more dostane. Vlastná plachetnica totiž znamená počiatočnú investíciu od pár tisícok eur až do niekoľko stoviek tisíc v závislosti od veľkosti, roku výroby a vybavenia. Športové jachty sú užšie, s dlhším sťažňom a kýlom, sú z drahších materiálov vrátane kompozitov. Turistická loď má zase väčšiu výbavu, aj sprchu, postele, propán-butánový sporák, chladničku a toaletu. Okrem malých plachetníc a rýchlostných jácht majú všetky ostatné motor, najmä kvôli plavbám v bezvetrí a bezpečnému pristávaniu v marínach.
Výdavky sa však kúpou lode nekončia. Jachtu treba pravidelne udržovať aj vtedy, keď iba kotví v prístave. Ďalšie peniaze idú na rôzne opravy, zimovanie a ďalšie výdavky. Charterové spoločnosti, ktoré prenajímajú plachetnice, sú po celom svete a ponúkajú dve možnosti požičania lode. Týždeň na lodi s „prenajatým“ kapitánom stojí od 50 eur na osobu a deň. Závisí od veľkosti lode a sezóny. Uprostred leta je to výrazne drahšie. Vtedy sú drahšie aj poplatky za kotvenie v prístavoch, pričom každá jachtárska marína má svoje ceny v závislosti od vybavenia a atraktívnosti lokality.

Facebook Comments